Maria Humla ny generaldirektör och chef för SPV

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2018 16:14 CEST

Maria Humla ny generaldirektör SPV

Regeringen har idag utsett Maria Humla till ny generaldirektör och chef för SPV.

Maria Humla vikarierar för närvarande som generaldirektör på SPV och har sedan 2009 innehaft olika chefsbefattningar på myndigheten. Hon har tidigare haft ledande befattningar på Försäkringskassan och Riksförsäkringsverket. Hon har en civilekonomexamen med inriktning på redovisning.

Maria Humla tillträder som generaldirektör den 6 juli.

Så här säger civilminister Ardalan Shekarabi om beslutet:

– Jag är glad att Maria Humla har tackat ja till uppdraget som generaldirektör och chef för SPV. Hennes tidigare yrkes- och chefserfarenheter gör henne till en mycket lämplig generaldirektör för SPV.

Så här säger Maria Humla om uppdraget:

– SPV är en myndighet som står väl rustad för att ta sig an framtida utmaningar i allmänhet och på pensionsområdet i synnerhet. Jag känner mig verkligt hedrad av att ha fått förtroendet att leda myndigheten, säger Maria Humla och fortsätter:
– Det senaste året har SPV tagit steg för att utveckla och förnya verksamheten med fokus på kundnytta och kostnadseffektivitet. Jag ser mycket fram mot att få fortsätta leda vår verksamhet i den riktningen.

Fakta: Maria Humla
Bor: Sundsvall
Familj: Man och två söner
Fritidsintressen: Förutom familj och vänner, snickra på fritidshuset, arbeta i trädgården, resa och träna. Har nyligen avslutat ett ideellt uppdrag som badmintontränare efter tio år.
Tankar om uppdraget som generaldirektör: SPV har en spännande och viktig verksamhet genom att det är en mix av både försäkrings- och myndighetsverksamhet. Vi, liksom andra organisationer, står inför utmaningar att flexibelt kunna anpassa verksamheten utifrån omvärldens krav, kundernas förväntningar och utifrån nya teknologier. SPV har det senaste året arbetat för att rusta verksamheten inför framtiden och där vill jag verkligen vara med och se till att de effekter vi tänkt oss blir till verklighet. Jag är övertygad om att vi kommer att nå dit då vi har goda förutsättningar för det, kompetenta och engagerade medarbetare samt en gemensam stark vilja att göra det.

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera den statliga tjänstepensionen för över 800 000 anställda och pensionärer och 400 arbetsgivare. Vi finns i Sundsvall och är cirka 250 medarbetare.