Pressinbjudan: Välkommen till Pensionsdagen 2017

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2017 08:30 CEST

Torsdagen den 5 oktober arrangeras en heldag på temat pensioner och samhällsekonomi. Föreläser gör Göran Arrius ordförande Saco, Amelia Adamo senior publicist, Jens Magnusson SEB, David Sörhammar Uppsala universitet, Johanna Kull Fondbolagens Förening och Johan Sidenmark AMF. Under dagen offentliggörs även vinnaren av pensionspriset Guldkanten.

Pensionsdagen lockar årligen hundratals deltagare från olika delar av branschen.

Plats: Clarion Hotel Sign, Stockholm

Tid: 09.00-17.00

Vänligen kontakta oss för att delta.

Programmet i sin helhet:

09.00 Registrering och kaffe

09.30 Pensionsdagen öppnas - SPV:s generaldirektör Joakim Stymne hälsar deltagarna välkomna och inleder dagen.

9.40 Jens Magnusson, privatekonom SEB - "Det svenska pensionssystemet - global succé eller misslyckat experiment?"

10.20 Bensträckare i lokalen

10.30 Vinnaren av pensionspriset Guldkanten offentliggörs. SPV delar varje år ut pensionspriset Guldkanten till någon som gjort en viktig insats inom området pensionsinformation. Vi presenterar de tre nominerade finalisterna och årets vinnare.

11.00 David Sörhammar, docent vid Uppsala universitet - "Hur kan branschen bidra till att skapa engagemang för pensionsfrågor?"

11.30 Johanna Kull, sparekonom Fondbolagens Förening - "Bostad eller pension? - utmaningar och sparbeteende hos generation Y"

12.00 Lunch

13.00 Göran Arrius, ordförande Saco - "Den kollektivavtalade tjänstepensionen – hur ser arbetstagarnas behov av information ut?"

13.40 Bensträckare i lokalen

13.50 Amelia Adamo, senior publicist - De nya äldre

14.30 Kaffe och mingel

15.00 Johan Sidenmark, vd AMF - "Farväl till finansbranschen? Därför vill AMF ombilda sig till tjänstepensionsbolag".

15.50 Mingel med lättare tilltugg