SPV:s nya styrelse utsedd

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2016 08:10 CEST

Regeringen har fattat beslut om ny sammansättning av styrelsen för SPV, från och med 1 juni. Nya blir Mats Sjöstrand (ordförande), Annika Sundén (ledamot) och Mikael Larsson (ledamot).

Mats Sjöstrand är styrelseordförande på Trafikverket. Han har lång erfarenhet från olika uppdrag i flera myndigheter och har bland annat varit generaldirektör på Skatteverket och styrelseordförande på Arbetsgivarverket. Han har också lett ett antal statliga utredningar.

Annika Sundén är för närvarande chefsekonom på Sida men tillträder som analysdirektör på Arbetsförmedlingen efter sommaren. Hon har tidigare arbetat som chef för ledningsstaben och biträdande generaldirektör på Pensionsmyndigheten och haft olika chefsroller på Försäkringskassan. Hon har också deltagit i ett antal statliga utredningar, som huvudsekreterare och sakkunnig.

Om uppdraget som ledamot i SPV:s styrelse säger Annika Sundén så här:

- Jag ser framemot uppdraget och att få bidra med mina kunskaper och erfarenheter från pensionsområdet.

Mikael Larsson är konsult och var de senaste åren, fram till årsskiftet, it-chef på Alecta. Innan dess har han haft roller som it-chef på koncernnivå vid ett stålindustriföretag och haft andra ledande roller i it-branschen. Det senaste året har han arbetat med utvecklingsfrågor inom kundservicesektorn och med digitala strategier. Idag arbetar han främst med lednings- och styrelserådgivning.

- Det ska bli väldigt spännande, utifrån att jag kan dra nytta av de erfarenheter och roller jag tidigare haft, och använda de i min nya roll men göra det i en ny slags verksamhet. Jag tror och hoppas att jag kan bidra i SPV:s utveckling, säger Mikael Larsson

Nuvarande styrelsemedlemmar som lämnar är Hans-Eric Holmqvist, ordförande, Johan Davidson, ledamot och Bettina Kashefi, ledamot.