Tävlingen Guldkanten pågår: Sveriges bästa pensionsinformation ska utses

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2018 10:38 CET

Guldkanten är tävlingen där vi utser årets bästa pensionsinformation. Årets upplaga är igång och vi välkomnar alla bidrag. Vi välkomnar dessutom två nya medlemmar till juryn som bidrar med kunskap inom pensions- och kommunikationsområdet.

– Det känns mycket roligt att vi har två nya kompetenta jurymedlemmar, Kristina Althoff, projektledare på Finansinspektionen och Juan Navas, kommunikationsansvarig på Sveriges Kommunikatörer, säger Camilla Borgström, projektledare på SPV.

Om Guldkanten
För 17:e året arrangerar vi på SPV tävlingen Guldkanten. Priset ges till den aktör som juryn bedömer gjort den bästa insatsen för att utveckla, förbättra eller förenkla informationen om pensioner. Det kan exempelvis vara pensionsbesked, webbplatser, bloggar, poddar, broschyrer, kampanjer, brev eller filmer. Det kan också vara personer som har gjort något extra bra inom pensionsområdet. Bland tidigare vinnare finns pensionsbolag, journalister, webbtjänster och banker.

Det är viktigt att vi i branschen tillsammans hjälps åt att göra informationen om pensioner bättre och lättare att förstå. Pensionspriset Guldkanten bidrar till den utvecklingen genom att lyfta goda exempel från aktörer som skapar bra och värdefull information om pensioner, säger Olof Lundvall, informationschef på SPV.

Tidigare utropstecken och hedersomnämnande
2017 valde juryn att dela ut ett hedersomnämnande, då fick Monica Zetterwall det för "Monicas pensionsblogg”.

Juryn har även möjlighet att dela ut Årets utropstecken, ett specialpris till någon eller några som juryn tycker särskilt förtjänar att uppmärksammas. Det delades senast ut 2016, då till Kerstin Runesson, pensionshandläggare i Karlskrona kommun.

Det ska bli intressant att se hur juryn bedömer årets bidrag och spännande att se vilka tre som går vidare till final. På Pensionsdagen den 4 oktober offentliggörs vinnaren, säger Camilla Borgström, projektledare på SPV.

Deadline 19 maj
Sista dag att skicka in bidrag är den 19 maj, därefter beslutar Guldkantens jury vilka bidrag som går till final.

Vinnaren offentliggörs på Pensionsdagen
Torsdagen 4 oktober samlas branschen på Pensionsdagen på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Under dagen presenteras tre finalister och årets vinnare offentliggörs.

Guldkantens jury
Juryn består av följande ledamöter:

• Maria Humla, vikarierande generaldirektör, SPV (juryns ordförande)
  • Sabine Gebert Persson, forskare CER, Mittuniversitetet
  • Carita Lindborg, biträdande chef, Konsumenternas Försäkringsbyrå
  • Helen Thornberg, ombudsman, Seko
  • Lars Fresker, ordförande, OFR
  • Kristina Althoff, projektledare, Finansinspektionen
  • Juan Navas, kommunikationsansvarig, Sveriges Kommunikatörer
  • Olof Lundvall, informationschef, SPV

Fakta: Tidigare vinnare

2017 vann Swedbank Guldkanten för kampanjen "Första pensionshjälpen". Monica Zettervall belönades med ett hedersomnämnande för "Monicas pensionsblogg”.

Fakta: Pensionsdagen
Pensionsdagen är en heldag med intressanta föreläsningar om pensioner och samhällsekonomi. Dagens program presenteras under våren. Då öppnar även anmälan.