Nu är Reko utgåva 2014 här!

Svensk standard för Redovisningstjänster, Reko, är den etablerade standarden för god sed vid utförande av redovisningstjänster. Standarden är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan SRF och FAR med syfte att kvalitetssäkra redovisningsuppdragen hos branschorganisationernas medlemmar. Reko uppdateras årligen och nu är Reko-boken utgåva 2014 klar.

– Att följa Reko är ett av kraven för att kvalitetssäkra auktorisationen. Reko som branschstandard höjer kvaliteten i redovisningsuppdragen, vilket innebär att Reko som verktyg ger en kvalitetssäkring för hela branschen, säger Fredrik Dahlberg förbundsdirektör hos SRF.

Att arbeta enligt Reko bidrar till ett effektivt och kvalitetssäkrat arbetssätt som innebär att det blir rätt från början och vidare genom hela arbetsprocessen. Reko skapar en tydlig struktur dels i byråns övergripande rutiner dels i det enskilda kunduppdraget, vilket gör att konsulterna på redovisningsbyrån kan hjälpas åt med varandras uppdrag när det behövs. Det skapar lönsamhet för alla inblandade. Reko utgåva 2014 är liksom föregående år processinriktad och följer de rutiner som ska finnas i en redovisningsverksamhet. Bokens upplägg gör de enklare att följa Reko.

– En av många förbättringar i senaste utgåvan är ett utökat avsnitt gällande hur man ska definiera vad som är redovisningskvalitet i olika uppdrag, säger Mikael Carlson, branschansvarig redovisning inom SRF och en av författarna till boken.

– SRF kommer även i år att hålla fördjupningskurser i Reko där vi går igenom Reko-boken med fokus på att upprätta rutiner, säger Helen Bäckqvist som är Reko-ansvarig vid SRF och lärare vid Reko-kurserna. Fördjupningskursen är ett bra sätt att ta sig tid för att praktiskt anpassa och implementera rutinerna i den egna verksamheten.

Frågor kring Reko kan den som har tillgång till SRFs medlemssidor, ställa via SRF Frågeservice. Det finns också en FAQ med vanliga frågor och svar kring uppdragsavtal, Bokslutsrapport och dokumentation på srfkonsult.se under menyn Reko.

Beställning av Reko-boken upplaga 2014 görs på srfkonsult.se under menyn produkter >>

Läs mer om Reko >>

Hitta Reko-utbildningar >>

• mikael carlson

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF, är den ledande branschorganisationen för redovisningskonsulter och lönekonsulter.

SRF grundades 1936 och driver en fortlöpande branschutveckling samt kvalitets- och kompetenshöjning av medlemmarna.

SRF bedriver också en omfattande informations- och utbildningsverksamhet.

Förbundet har cirka 6 000 medlemmar varav cirka 4 000 är Auktoriserade Redovisningskonsulter. Från 2014 auktoriserar SRF även lönekonsulter.

SRFs Auktoriserade Redovisningskonsulter bistår fler än 300 000 svenska och utländska företag och finns över hela landet.

Auktorisationen är en kvalitetsstämpel som borgar för trygghet, kompetens och förtroende. Genom auktorisationen skapas ett tydligt utbud av kvalitetssäkrade redovisnings- och lönetjänster till nytta för svenska företag.