Vi vill ta hand om ditt farliga avfall – på ett miljöriktigt sätt!

Pressmeddelande  •  2009-11-30 15:22 CET

Från årsskiftet hänvisas privatpersoner på Södertörn enbart till SRVs bemannade återvinningscentraler för att slänga miljöfarligt avfall. Miljöstationerna på bensinmackar tas bort. En förbättring som ger både ökad service och säkrare miljö.

– Miljöstationerna är obemannade till skillnad från våra återvinningscentraler och vi kan därför inte kontrollera inflödet av avfall och säkerställa att det farliga avfallet sorteras på ett korrekt sätt, säger Robert Falck, vd på SRV återvinning.

Eftersom SRVs kunniga personal inte finns på plats och kan vägleda invånarna när de lämnar sitt avfall finns en risk att det farliga avfallet placeras i fel behållare och blandas med varandra. Det är en stor säkerhetsrisk som SRV inte vill utsätta invånarna för.

– Det kan leda till att det farliga avfallet transporteras på ett felaktigt sätt eller i värsta fall, exploderar. Dessutom är miljöstationer en gammal lösning som kom till innan det fanns återvinningscentraler, förklarar Robert Falck.

Med säkerheten i fokus stängs därför alla obemannade miljöstationer på bensinmackar i Södertörns kommuner från och med den 31 december 2009 och invånarna hänvisas istället till SRVs bemannade återvinningscentraler.

KONTAKT: Anna Mellström, marknad- och kvalitetschef på telefon 08-522 237 13, anna.mellstrom@srvatervinning.se eller Robert Falck, vd på telefon 076-1310062, robert.falck@srvatervinning.se

SRV återvinning AB är ett expansivt processorienterat tjänsteföretag som erbjuder kundanpassad, konkurrenskraftig och miljöriktig avfallshantering till företag, offentlig förvaltning och privatpersoner i Södertörn. Vi är idag 170 anställda och ägs av kommunerna Huddinge, Haninge, Salem, Botkyrka och Nynäshamn. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall samt deponering.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom