SSG i fokus på världens största skogsindustrimässa

Så är då världens största skogsindustriella mässa över. Under SPCI 2011, som pågick under de tre dagarna 17-19 maj, var SSG mycket närvarande som partner till SPCI med en stor monter centralt placerad i mässhallen och som arrangör av två konferenser.

- Från SSGs sida är vi mycket till freds med deltagande och utfallet av detta. Vi fick en kraftfull exponering och möjlighet att träffa många av våra nuvarande kunder, samtidigt som vi knöt en hel del nya kontakter, säger Carl Johard, mässansvarig för SSGs räkning.

- Vi är också mycket nöjda som helhet. Omdömet av mässan är överlag positivt. Jag uppfattade att de allra flesta av våra utställare, partners, besökare och föreläsare tyckte att arrangemanget fungerade väl, säger även Patrik Löwstedt, mässansvarig för SPCI2011.

Drakarna kommer tillbaka

Under SPCI 2011 deltog 650 utställare från 30 länder i 230 montrar. Några av de stora leverantörerna, som Metso och Voith, deltog dock inte.

- Detta gav å andra sidan mer utrymme och fokus för övriga leverantörer till den internationella skogsindustrin, förklarar Carl Johard.

- Med tanke på globaliseringen och tyngdpunktsförskjutningen österut tror jag att fokuseringen hos de stora aktörerna hart blivit annorlunda jämfört med tidigare. Vi hade många besök från Kina och Ryssland på SPCI 2011. Många av de som inte var med av de större aktörerna säger sig därför ha ändrat uppfattning och vi räknar med att de är med till nästa SPCI-mässa, säger Patrik Löwstedt.

Ledande mässa i världen

Antalet internationella journalister var 64 och antalet besökare 9064. Det senare var något lägre jämfört med rekord- och jubileumsmässan SPCI 2008, då organisationen SPCI fyllde 100 år.

- Besökarantalet gick visserligen ned lite, men det hade vi räknat med, eftersom det inte var ett jubileumsår och de stora drakarna saknades. Siffrorna stärker SPCIs position som ledande utställare av evenemang av det här slaget i massa- och pappersindustrin i världen och understryker betydelsen av denna internationella utställning, säger Patrik Löwstedt.

Unikt konferenskoncept

Det nya konceptet med konferenserna integrerad i utställningen mottogs likaså väl av deltagarna.

- Det här var ett unikt koncept, där vi lyckades föra samman konferenserna och mässan i en och samma enhet. Vi var lite spända innan på utfallet och hur det skulle fungera och tas emot och överlag fungerade det bra, även om det finns detaljer att förändra till kommande arrangemang, säger Patrik Löwstedt.

SSG var mycket närvarande

SSG hade långt i förväg beslutat att vara mycket närvarande under SPCI 2011, där det fanns möjlighet att möta en stor del av företagets kunder och nätverk.
Redan den 16 maj samlades alla SSGs 10 kommittéer plus styrelsen – totalt närmare 110 personer – i ett gemensamt evenemang som bar namnet SSG-dagarna. (Se separat artikel.)

Under de tre mässdagarna hade SSG i egenskap av så kallad Magic Future Partner en större monter alldeles i anslutning till det stora konferenscentrat. Granne till SSG var Åkroken Science Park och Mittuniversitetet med det skogsindustriella forskningscentrat FSCN.

SSG bjöd besökarna på förtäringar och en hel del aktiviteter i montern, bland annat basket med svenska mästarna Sundsvalls Dragons jättar, erbjudanden och tävlingar med flera vinster. Den som visade upp ett aktuellt och fungerande Entre-kort fick även en särskild Entre-tröja.

Lyckade SSG-konferenser

SSG arrangerade därutöver flera seminarier. Tisdagen den 17 maj presenterades SSGs alla nyheter under temat ”Innovationsfabriken SSG”.

Förmiddagen onsdagen den 18 maj arrangerade SSG även en mycket välbesökt underhållskonferens med namnet “Increased operational safety and maintenance efficiency - The Swedish forest  industry gather forces to develop the maintenance processes.”

Under detta tema samlades svensk skogsindustri för ett gemensamt erfarenhetsutbyte i syfte att bygga ett underhåll i världsklass.

Bland talarna märktes bland andra Rikard Wallin, platschef på Holmen Braviken, Henning Ekström, teknisk chef på Stora Enso Kvarnsveden, Lars Rosén, produktionsdirektör på Nordic Paper, Micael Koch, underhållschef på Nordic Paper Bäckhammar, och Nicklas Holfelt, reliability engineer på SCA Ortviken. (Se vidare artikel intill.)

Ny underhållskommitté lanserades

Under konferensen presenterades även tankarna bakom och bakgrunden till bildandet av SSGs nya kommitté ”Driftsäkerhet och effektivitet”. SSGs styrelse tog i mars beslut att starta kommittén och intresset för att medverka har visat sig vara stort bland de svenska bruken, där de flesta anser att det är ett viktigt område att samarbeta inom. Kommittén ska vara öppen för samarbete med andra intressenter och har för avsikt att samverka med den svenska riksorganisationen för driftsäkerhet och underhåll – UTEK.

Under SPCI 2011 passade SSG även på att lansera SSG Miljökörkort och den nya underhållsstandarden SSG2001 med ett attraktivt mässerbjudande.