Kalla till SSG Wind Sprint

Det blir dubbel fartfest på Baldershovs IP när SSG Wind Sprint avgörs den 17 juni. I regi av Stockviks skidor arrangeras för första gången någonsin i Sverige en elittävling för sprint på rullskidor med målsättningen är att få den svenska eliten till start. En tävlande är redan klar - Charlotte Kalla - presentation överflödig.

- Det är jättekul att kunna bjuda Sundsvallspubliken på en sån här unik upplevelse tillsammans med Stockvik, säger SSG Wind Sprints tävlingsansvarige Håkan Andersson. Att få både Susanna Kallur och Charlotte Kalla på startlinjen i samma tävling har nog ingen lyckats med tidigare.

Inriktningen är att köra två distanser, 100 och 500 m, för herrar och damer, mellan löparnas 100 och 200 m-finaler.

- Svenska eliten på rullskidor är detsamma som världseliten, så det kan verkligen bli en tävling i toppklass, säger Stockvik skidors Anders Nylander. Att vi redan fått klartecken av Charlotte Kalla gör också att tävlingen blir extra intressant för medtävlarna. Rullskidor på friidrottsbana är relativt nytt, men har alla förutsättningar att bli en riktig publikfest.

Bland redan anmälda sprinters till SSG Wind Sprint finns förutom Susanna Kallur den svenska rekordhållaren på 200 och 400 m Johan Wissman, med både VM- och EM-silver och OS-final på sin meritlista.

Ytterligare upplysningar lämnas gärna av Håkan Andersson, tel 070 96 06 311 eller Anders Nylander, tel 070 652 48 68.

Presskontakt Tf Kommunikation- och marknadschef +46 (0)76-677 22 12