Pressmeddelande -

Pressinbjudan - Välkommen till invigningen av Naval Hydrodynamics. Hydrodynamik är avgörande för bränsleekonomi och miljö.

Experter från hela världen är snart på plats i Göteborg för att avhandla framtidens sjöfart. Media bjuds in till invigningen och första föreläsningen där Professor John Dabiri från California Institute of Technology föreläser om ”Nature´s Propulsion Methods”. Välkommen till hotell Radisson Blu i Göteborg den 27 augusti 2012 klockan 08.30-11.00. Möjlighet finns till intervjuer.

Det internationella symposiet Naval Hydrodynamics är i år ett samarrangemang mellan US Office of Naval Research, SSPA Sweden AB och Chalmers Tekniska Högskola.

150 av världens experter inom marin hydrodynamik kommer till Göteborg under dagarna 26-31 augusti för att diskutera senaste nytt inom strömning, vattenmotstånd och sjöfart. Symposiet är till för att främja utbytet av marin forskning och innovation länder och kontinenter emellan. När det nu är Europas tur är det första gången det arrangeras i Sverige och deltagarna kommer från både Australien, Asien, Europa och USA.

Var: Hotell Radisson Blu, Södra Hamngatan 59, Göteborg
När:
Den 27 augusti kl. 08.30-11.00. Möjligheter till intervjuer efteråt.

Flera ämnen under symposiet berör den senaste forskningen kring vinddrift, extrema vågor, kavitation, hydrodynamik för vattenstråledrift, undervattensfarkoster och snabba fartyg, innovationer inom friktionsminskning och hydrodynamisk optimering av fartygsskrov.

För en komplett lista över föreläsare under dagarna klicka här

För att delta/få intervjutid anmäl intresse till:
Helén Jansson, Communication & Market Manager, SSPA
Telefon +46 (0) 31 772 90 16, E-post info@sspa.se

Läs mer om symposiet/hydrodynamik på www.sspa.se/news

Om hydrodynamik
Hydrodynamik innebär att man studerar vattnets rörelser under inverkan av olika krafter, exempelvis mellan vatten och propeller samt vatten och skrov. När fartyget rör sig genom vattnet ger skrovet ett motstånd, vilket betyder att skrovets utformning bestämmer hur lätt fartyget glider genom vattnet. Vid utformningen av ett skrov måste man ta hänsyn till många faktorer, där de viktigaste handlar om hydrodynamik. Hydrodynamik omfattar faktorer som bränsleekonomi, sjöegenskaper, buller/vibrationer och manövrerbarhet. Det optimala skrovet utgör ofta en kompromiss mellan dessa faktorer.

Sponsorer av the 29th Symposium on Naval Hydrodynamics är: Stena Rederi AB, Rolls-Royce Marine, Berg Propulsion och Göteborgs Stad.

• 29th symposium on naval hydrodynamics
  • hydrodynamics
  • cfd
  • hydrodynamik