Idag öppnar Starbucks för första gången i Stockholm city

Starbucks och SSP öppnar Starbucks-butik på Stockholms Centralstation

Stockholm, 17 december 2013 Idag kl.7.30 slår Starbucks upp portarna på Centralstationen i Stockholm och öppnar sin första butik någonsin innanför Stockholms tullar. Den nya butiken ligger i norra hallen och drivs av SSP, det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer. Detta är den sjätte Starbucks-butiken som öppnar i Sverige.

”Kaffemarknaden fortsätter att växa i Sverige där Starbucks för många kaffeälskare har en given plats. Att öppna i Stockholms innerstad känns därför som ett naturligt nästa steg”, säger Lars Edengréen, vd på SSP Sweden.

”När Starbucks nu öppnar i hjärtat av Stockholm tillsammans med SSP kan vi erbjuda gott kaffe där våra kunder förväntar sig att vi ska vara – vare sig de är på väg till jobbet, på resande fot eller gör ärenden nere på stan”, säger Arjan Oudejans, Starbucks director for licensed stores EMEA. ”Starbucks har alltid handlat om att skapa möten med kunder och vi inspireras av den lokala kulturen för att skapa en mer betydelsefull upplevelse för våra gäster i butiken”.

För att fira öppningen har Starbucks samarbetat med konstnätverket Young Art och fotografen Johanna Åkerberg Kassel i en speciellt framtagen utställning. Kassels verk är en hyllning till Stockholm med betoning på närheten till naturen, havet och stadens puls. Motiven visades upp på VIP-eventet, kvällen innan öppningen, som också bjöd på provsmakning av Starbucks breda kaffesortiment.

Inför öppningen anordnades också en skattjakt. Starbucks-muggar placerades på symboliska platser i Stockholm, såsom vid Evert Taube-statyn på Riddarholmen och inne på Centralstationen. Starbucks-muggarna innehöll biljetter till VIP-eventet som löstes ut mot att dela inbjudan med hashtaggen #StarbucksStockholm i sociala medier.

”Vi är mycket glada och stolta att Starbucks äntligen kommer till Centralstationen i Stockholm. Jernhusen vill erbjuda besökare och resenärer bra service med bra kvalité, och Starbucks står för båda dessa egenskaper. Centralstationen är en naturlig plats för en första etablering av ett varumärke i Stockholm då man kommer i kontakt med väldigt många människor. Varje dag har vi cirka 250 000 gäster på stationen som efterfrågar olika typer av service. Starbucks blir ett utmärkt komplement till vårt utbud på stationen”, säger Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen.

Starbucks erbjuder ett brett urval av produkter, med exempelvis 100 procent Fairtrade-certifierade espressobaserade drycker, te och flertalet specialdrycker såsom de mycket uppskattade Starbucks Frappuccinos®. Sortimentet omfattar även ett brett utbud av frukostprodukter, smörgåsar, lättare måltider och unika sötsaker.

För ytterligare information kontakta:
Lars Edengréen, VD, SSP Sweden
E-mail: lars.edengreen@ssp.se

Kort fakta – om Starbucks på Centralstationen i Stockholm
Adress: Stockholms Centralstation, norra hallen
Antal platser: ca 50 sittplatser
Butiksstorlek: ca 100 m2
Gratis WiFi finns i butiken och på stationen

Om Starbucks Coffee Company
Sedan 1971 arbetar Starbucks Coffee Company med etiskt ursprung och rostning av arabica- kaffebönor av hösta kvalitet. Idag, med försäljningsställen runt om i världen, är bolaget världens ledande kafferosteri och återförsäljare av specialkaffe. Genom ett orubbligt engagemang för förstklassigt genomförande och vägledande principer, kommer den unika Starbucks-upplevelsen till liv för varje kund genom varje kopp. För att ta del av denna upplevelse besök ett Starbucks-café eller gå in på www.starbucks.com.

Om Young Art och fotografen Johanna Åkerberg Kassel
Young Art presenterar och etablerar en ny generation av konstnärer genom utställningar, utsmyckningar, samarbeten, projekt och uppdrag. Nätverket grundades 2010 av Antonia von Euler och arbetar för att lyfta den unga konstscenen och utmana den traditionella konstmarknaden genom att sprida konst i nya kanaler och skapa okonventionella samarbeten mellan konst och andra branscher. Young Art samarbetar med 400 konstnärer från högskolor i och utanför Sverige.

Fotografen Johanna Åkerberg Kassel är utbildad vid Fotoskolan STHLM. Hennes konstnärliga projekt har utgångspunkt i att lyfta vardagliga situationer, ur sitt eget och sin omgivnings liv, och därigenom skapa berättelser. 2013 tilldelades Åkerberg Kassel ett ettårigt arbetsstipendium från Författarfonden och Kulturnämnden för fotoboken ”Matia Mou”, en fotografisk berättelse om livet i Grakland idag.

• centralstation
  • jernhusen
  • lars edengréen
  • vip-event
  • young art
  • ssp
  • stockholm city
  • centralstationen stockholm
  • centralstationen
  • starbucks

SSP, The Food Travel Experts, är det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer. SSP driver restauranger, barer, caféer och butiker på flygplatser, järnvägsstationer, vägkrogar, gallerior, konferenscenter, idrottsarenor samt inom andra trafikplatser. Efter 60 år i branschen har SSP idag över 30 000 medarbetare som tar hand om drygt fem miljoner kunder varje vecka. Företaget har verksamhet på fler än 140 flygplatser och 250 järnvägsstationer samt driver över 2 150 enheter i mer än 30 länder över hela världen. SSP har en bred portfölj av över 200 internationella, lokala och franchisade varumärken. Bland dessa återfinns Upper Crust, Starbucks, Caffè Ritazza, Burger King, M&S Simply Food, Bonne Journée, Pizza Hut, Caviar House & Prunier samt det ledande japanska varumärket Ajisen Ramen, liksom attraktiva koncept som till exempel Montreux Jazz Café i Genève och Bambini Wine Room i Sydney. Varumärkesportföljen skräddarsys för varje specifik plats och avgörs av variabler som till exempel passagerarprofil, kundernas behov, läge, storlek och utformning. Läs mer på www.foodtravelexperts.com/sweden.

Anette Wahlstedt

Presskontakt Marketing Director Marketing, Communications and Brand Management +46 8 797 75 81