Stångåstaden hyr ut Drömlägenheten

Stångåstadens Drömlägenhet, som togs fram till Linköpings bo- och samhällsexpo 2017 för att visa på flexibla boendelösningar, kommer snart att bli någons drömhem på riktigt. Nu hyr nämligen Stångåstaden ut lägenheten och alla har chansen att ta hem hyreskontraktet.

Drömlägenheten i Vallastaden är lägenheten där 55 supersmarta kvadratmeter enkelt förvandlas från en etta till en fyrarummare på några få minuter.

- Med Drömlägenheten har vi frångått det traditionella sättet att bygga. Istället för att olika familjekonstellationer ska anpassa sig till en och samma boendeform har vi utgått från den moderna familjens behov och anpassat boendet utifrån det. Resultatet är ett spännande och flexibelt boende som känns helt rätt i tiden. Det känns fantastiskt roligt att den här unika lägenheten nu ska bli någons drömhem på riktigt, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Vem som får hyreskontraktet avgörs i en tävling som pågår mellan den 4-28 februari. Spekulanter på hyreskontraktet ska bland annat skicka in en motivering till Stångåstaden där man beskriver varför man skulle passa att bo i lägenheten.

- Vi har under hela resan med Drömlägenheten tänkt nytt och okonventionellt. Därför känns det helt rätt att fortsätta på det spåret även när vi nu hyr ut lägenheten, säger Fredrik Törnqvist.

Drömlägenheten föddes ur en innovativ idé som resulterade i en lägenhet som är unik i sitt slag. Lägenheten är full av innovativa lösningar som passar den som söker ett flexibelt boende. Flyttbara väggar, mängder av dold förvaring, platsbyggda möbler och multifunktionslösningar gör att ytan på 55 kvadratmeter upplevs som större och planlösningen kan anpassas utifrån behov. Lägenheten är också fylld av smarta lösningar som exempelvis ett badkar som tas fram ur golvet, en ångbastu i badrummet, en flyttbar köksö och förvaring i golvet.

Drömlägenheten har ritats av White Arkitekter i Linköping på uppdrag av Stångåstaden. Den ligger i den nya stadsdelen Vallastaden, strax väster om Linköpings innerstad.

Läs mer om Drömlägenheten och tävlingen: https://www.stangastaden.se/omoss/dromlagenheten

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, telefon 072-254 30 52

Heidi Berger, marknadschef Stångåstaden, telefon 072-254 30 52

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.

• vallastaden
  • stångåstaden