Skånela IF Handboll gör skräpfritt längs vägarna

Skånela IF Handboll gör skräpfritt längs vägarna

Skånela IF Handboll kommer under vecka 13 och ett par veckor framåt städa vägrenar kring Stockholm och Upplands-området tillsammans med idrottens miljöorganisation Städa Sverige och vägentreprenören Svevia.

Sedan 2013 har Skånela IF Handboll i ett tajt samarbete med Svevia och Städa Sverige hållit på med vägstädning utmed vägar i Stockholm och Uppland. Nu i helgen väntar årets första insatser - ovanligt tidigt med anledning av en mildare vinter. Och Skånela IF Handboll är redo att med hjälp av klubbens många medlemmar och de traditionella gula Städa Sverige-säckarna samla ihop allt skräp som slängs och samlas längs dikesvägarna.
- Varje år hamnar mycket skräp längs vägarna. Säkerligen kommer vi att komma upp i över 14–15 ton skräp under dessa städveckor. Vi kommer totalt denna säsong att städa 84 mil, vilket är ett stort område, säger Robert Zetterquist, marknadsansvarig i Skånela IF Handboll.

Idrottsföreningar och Städa Sverige har städat vägar ända sedan 1988, på uppdrag av vägentreprenörer.
- Det är väldigt glädjande att vägentreprenörerna i Sverige, i det här fallet Svevia, anlitar idrottsföreningar och deras lag till vägstädning. Entreprenören får jobbet noggrant utfört samtidigt som man genom ersättningen stöttar föreningen ekonomiskt, Mikael Örnliden, projektledare Väg på Städa Sverige.

För Skånela IF Handboll innebär uppdragen mer än bara ett ekonomiskt tillskott till verksamheten.
- Skånela IF Handboll tar ett stort samhällsansvar och det här ett jobb som skapar ett engagemang och ger en starkare teamkänsla för våra lag, vilket uppskattas enormt mycket, säger Robert Zetterquist.

Kontakt:
Mikael Örnliden
Projektledare Städa Sverige
E-post: mikael.ornliden@stadasverige.se

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Ungdomar jobbar för miljön genom att städa sin närmiljö och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 000 ton upplockat skräp per år.