Jenny Rissveds Fair Play-prisades på Idrottsgalan. Foto: Maxim Thoré från Bildbyrån.

Jenny Rissveds Fair Play-prisades på Idrottsgalan

Under måndagskvällen fick cyklisten Jenny Rissveds motta Fair Play-priset som är ett initiativ från Stadium och Idrottsgalan. Priset som delades ut under tv-sändningen i Globen hyllar en individ eller företeelse som genom sitt agerande är förebild och tydligt symboliserar den delen av idrott där deltagandet, utövandet och gemenskapen är större än själva prestationen.

Fair Play-priset instiftades 2019 av sportkedjan Stadium och Idrottsgalan. Fjolårets och således den första vinnaren blev Fritidsbanken som med sin verksamhet undanröjer ekonomiska hinder när gamla sportprylar får skapa nya aktiva minnen och glädjestunder. I år var det Jenny Rissveds, professionell mountanbikecyklist, som fick motta priset enligt motiveringen;

”Årets mottagare av Fair play-priset har öppet pratat om sin psykiska ohälsa och därigenom hjälpt till att lyfta tabun som omgärdar ämnet. Jenny Rissveds får Fair play-priset för att hon med hjälp av sina erfarenheter och nya inställning till sitt fortsatta idrottsutövande utgör en inspiration för så väl gammal som ung.”

– Det är det finaste priset man kan få för det sträcker sig bortom siffror, säger Jenny Rissveds, vinnare av Fair Play-priset 2020, säger Jenny Rissveds, vinnare av Fair Play-priset 2020.

2020 års Fair Play-pris delades ut på Idrottsgalan i Globen av Stadiums VD, Karl Eklöf och Idrottsgalans VD Stephan Rimér. Tillsammans uppmärksammar och hyllar man riktiga förebilder som gör skillnad även utanför idrottsarenan.

–Sport och idrott handlar mycket om känslor, så som glädje, hopp men också sorg. Vårt mål är att inspirera till ett liv i rörelse och det tycker vi att årets pristagare, Jenny Rissveds, verkligen gjort och gör som en sann förebild. Trots utmaningar och motgångar är det ödmjukhet och glädjen till aktivitet som vinner i slutändan vilket det är värt att både uppmärksamma och ta efter, säger Karl Eklöf, Stadiums VD och prisutdelare av Fair Play-priset.

–Vi är väldigt stolta över att stå bakom det här priset och det känns fantastiskt att få dela ut priset till en så stor profil och förebild som Jenny Rissveds, säger Stephan Rimér VD Idrottsgalan.

Om Team 31
Jenny Rissveds nya satsning och sociala engagemang går under namnet Team 31 och utgår från barnkonventionens 31:a paragraf som handlar om alla barns rätt till lek, vila och fritid. Sedan Jennys comeback förra året, har paragraf 31 löpt som en röd tråd genom hela hennes engagemang.

Om priset
Fair Play är idag ett välkänt begrepp som de flesta förknippar med sportsligt uppträdande. Men Fair Play betyder så mycket mer och handlar lika mycket om rättvisa, jämlikhet, allas lika värde och rätten att få idrotta. Fair Play är lika viktigt för idrotten som att vinna och förlora. Fair Play-priset ska därför tilldelas en individ eller företeelse som genom sitt agerande är förebild och tydligt symboliserar det Fair Play står för. Stadium står tillsammans med Idrottsgalan som avsändare av priset som delades ut första gången under Idrottsgalan 2019.

Om Idrottsgalan
Idrottsgalan hyllar idrottshjältar och svensk idrotts framgångar och firar i år 20-årsjubileum. 2 400 gäster samlas och avnjuter en trerätters galamiddag och prisceremoni. Idrottsgalan äger rum i Ericsson Globe den 27 januari 2020 och direktsänds i SVT1, SVT Play och Sveriges Radio. Idrottsgalan produceras och drivs av Leroy Media. #idrottsgalan

Om Stadium
Stadium grundades för fler än 30 år sedan och redan då hade företaget en vision om att aktivera världen. Den grundläggande synen var att alla människor är skapta för fysisk aktivitet och att hälsa och välmående följer med det. Affärsidén har alltid varit att erbjuda sport och sportmode till bästa pris, alla ska ha råd med ett aktivt liv. Sedan 1987 har verksamheten växt enormt och idag har koncernen närmare 200 butiker i Sverige, Finland och Norge. Dessutom arrangerar Stadium årligen idrottslägret Stadium Sports Camp, för cirka 10 000 barn och ungdomar, där överskottet går tillbaka till idrottsföreningarna.

För mer information, vänligen kontakta:
Angelica Larsson, PR & kommunikationsansvarig Stadium, angelica.larsson@stadium.com, 070-580 39 31.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sport- och upplevelseläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2017/2018 var nästan sex miljarder kronor. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.