Grundarna Bo och Ulf Eklöf

Sportkedjan Stadium firar 30 år

Den familjeägda sportkedjan Stadium firar i dagarna 30 år på den svenska sportscenen. Det som år 1987 började med en idé, har efter 30 år av ”movement” resulterat i ca 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. Stadium har under sina 30 år dessutom startat Sveriges största sportläger, Stadium Sports Camp, för barn och ungdomar samt varit en viktig del i det lokala föreningslivet runt om i landet.

Historien om Stadium tog sin början redan 1974 när bröderna Ulf och Bo Eklöf bestämde sig för att bli bäst på sport och sportmode när de tog över sportbutiken Spiralen i Norrköping. Efter Spiralen riktades blickarna mot huvudstaden och 1987 öppnades den första Stadiumbutiken på Sergelgatan i Stockholm.

Efter att år 2015 tagit över rodret och rollen som företagets vd, vill Karl Eklöf fortsätta att utmana Sportsverige och ta familjeföretaget Stadium vidare till nya dimensioner.

– I 30 år har vi kämpat för att förändra sportbranschen och jobbat för att kunna ge våra kunder design, kvalitet och funktion till bästa pris. Vi var först med att kombinera sport och sportmode och även framöver vill vi gå i bräschen för att aktivera världen och inspirera till en aktiv livsstil, säger Karl Eklöf, vd på Stadium.

Stadium är idag en av Europas största sportkedjor och har med lanseringen av det nya butikskonceptet Stadium Pulse befäst sin position som den ledande sportkedjan i Sverige. Jubileet är en viktig milstolpe i företagets historia och det blir även ett tillfälle att lyfta fram och hylla de inblandade som på olika sätt varit delaktiga under resans gång.

– För att visa vår uppskattning gentemot våra kunder vill vi fira detta jubileum på ett storslaget sätt. Alla vi som jobbar på Stadium är otroligt glada och stolta, och vi ser fram emot att snart lansera ytterligare spännande butikskoncept och ännu bättre produkter. Vår resa har bara börjat, säger Karl Eklöf.

För mer information om Stadium och deras 30-årsfirande, klicka här:

Stadium under 2000-talet

2000
Den första butiken utanför Sverige öppnades i köpcentret Fisketorvet i Köpenhamn.

2001
Nästa steg blev Finland, med en första butik i Forum i centrala Helsingfors. Finland har nu 26 Stadiumbutiker2007
Stadiumbutikerna fyller 20 år och en helt ny gigantisk Stadiumbutik med ett nytt butikskoncept öppnas i Sisjön, Göteborg. Idag har Stadium fyra butiker i plusformat. Stadium tar också nästa steg med en ny butik på nätet i Sverige: www.stadium.se.

Nya butiker på nätet i Danmark och Finland: www.stadium.dk och www.stadium.fi

2012
Den 5 mars firar Stadium 25 år sedan första butiksöppningen på Sergelgatan 1987.

2014
Den första butiken utanför Norden öppnades på Mönckebergstrasse i Hamburg. Idag har Stadium tre butiker i Hamburg, Tyskland

2016
Stadium Pulse slår upp portarna på Kungsgatan 8 i Stockholm och på Mall of Scandinavia i Solna.

Stadium firar 30-årsjubileum.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2014/2015 var cirka 6,6 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.