Stadium lanserar kollektion för kylig löpning

Stadium lanserar kollektion för kylig löpning

Den 15 oktober 2015 lanseras specialkollektionen Gear for Cold Conditions från Stadiums egna varumärke SOC. Kollektionen är ett resultat av samarbetet mellan sportkedjan och Mittuniversitetet i Östersund och består av löparkläder och accessoarer anpassade för träning i kalla och blöta klimat.

På uppdrag av Stadium har den tyske tränings- och kardiologiforskaren Billy Sperlichs forskarlag studerat de ultimata plaggen för träning i fem till tio minusgrader. Testerna har genomförts på Nationellt Vintersportcentrum på Mittuniversitetet i Östersund och bestått av funktionstester under intensiv löpning med sensorer fästa på kroppen och scanning med värmekamera, för att utvärdera hur värmen bäst bibehålls. I designprocessen av den nya kollektionen Gear for Cold Conditions, har Stadium sedan tagit hänsyn till forskarnas resultat.

– Vi på Stadium vill att våra kunder ska kunna springa året om, oavsett väder. Därför har vi med hjälp av forskning tagit fram en specialanpassad och prisvärd kollektion för kalla och blöta klimat, säger Helena Hellberg, produktchef för SOC på Stadium.

Undvik tighta kläder En populär trend inom dagens sportmode är tighta passformer. Forskarlagets testresultat påvisar dock att raka motsatsen är det bästa för de som inte vill frysa. Luft bör nämligen kunna cirkulera obehindrat mellan lagren av plagg, särskilt kring större muskelgrupper för att undvika fukt inpå kroppen som kyler ner.

– Det absolut viktigaste för dem som tränar under kalla eller blöta förhållanden är att plaggens passform inte är för åtsittande eftersom funktionen då minskar avsevärt och kylan blir mer påtaglig, fortsätter Helena Hellberg.

Lager på lager håller värmen
Skillnaderna mellan hur män och kvinnor fryser vid löpning i kalla och klimat är inte särskilt stora, dock bör kritiskaområden som bröstkorg och nederdelen av kroppen täckas på rätt sätt, vilket kollektionens produkter tar hänsyn till. För bästa komfort är lager på lager-principen överlägset bäst, då den kan anpassas efter varje individens behov.

Den nya SOC-kollektion Gear for Cold Conditions innehåller underställ, löparbyxor med tillhörande tröja, vindjacka med LED-belysning samt mössa, sockor och löparvantar för dam och herr. Kollektionen finns i samtliga Stadium-butiker och på Stadium.se från och med 15 oktober 2015.

För mer information, vänligen kontakta;
Angelica Larsson, tf. PR- & Informationschef Stadium
angelica.larsson@stadium.se, 070-580 39 31