Allt fler upptäcker Stadsarkivet

Stadsarkivets satsningar för att få fler att använda arkiven ger resultat. 2015 besökte drygt 41 000 personer Stadsarkivet, en ökning med nästan 34 procent jämfört med 2014. De senaste tre åren har antalet besökare ökat med drygt 70 procent. Stadsarkivet får också alltfler frågor från allmänheten som behöver olika uppgifter ur arkiven.

-Arkiven kommer ihåg oss och vi kommer ihåg tack vare arkiven. Stadsarkivet har jobbat hårt för att fler ska upptäcka nyttan med arkiv och har lyckats långt över förväntan. Nu ska vi nå ännu fler, säger Lennart Ploom, stadsarkivarie.

Kundanpassade öppettider, ett utökat programutbud med bland annat populärvetenskapliga historieföreläsningar, magasinsvisningar, ökad närvaro i digitala medier samt uppfräschade lokaler är några exempel på vad Stadsarkivet gjort för att bli mer kundanpassat och nå ut till fler. Stadsarkivet har också utvecklat olika tematiska visningar för skolklasser som bl a får veta mer om arkivens betydelse för insyn och demokrati.

-Det är fantastiskt roligt att så många fler vill komma till oss. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt programutbud och vår läsesalsservice så att ännu fler ska känna sig välkomna hit, säger Ann-Sofi Forsmark, utvecklingschef på Stadsarkivet.

Många besökare kommer för att t ex forska om sin släkt, titta på hur det hus man bor i såg ut förr, granska rättsfall eller få kopior på skolbetyg eller läsa sin socialtjänstakt och mycket annat. Flera kommer också för att besöka Stadsmuseets Faktarum som finns på plats hos Stadsarkivet sedan i mars och som stärker erbjudandet mot kunderna ytterligare. Ungefär en tredjedel av besökarna kommer enbart för att ta del av programutbudet.

De vanligaste besökarna är släktforskare, historieintresserade, studenter, forskare, journalister och författare.