Dyslexidagarna 8–10 oktober på Stadsbiblioteket Göteborg

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2016 08:02 CEST

Sara Lövenstam. Foto: Anna-Lena-Ahlström

Att ha svårigheter att läsa och skriva är vanligt i alla åldrar och påverkar flera delar av livet.  Att få rätt stöd, skaffa sig kunskap och tillgång till hjälpmedel kan göra stor skillnad. Under Dyslexidagarna går det att få råd och tips.

Bland annat kommer specialpedagogen Helena Jacobsson tipsa om hur man kan stötta sitt barn med läs-och skrivsvårigheter både hemma och i samarbete med skolan. Rådgivaren Bertil Löfberg från Specialpedagogiska skolmyndigheten berättar om vilka resurser de kan erbjuda. Olle Claesson med egen erfarenhet av att ha dyslexi, pratar om hur dyslexin lätt kan påverka självkänslan negativt om man inte ser upp.

Fler experter är på plats för att visa och berätta om olika hjälpmedel och svara på frågor, bland annat logopeder från Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus och bibliotekarier från Stadsbiblioteket.

Det blir också ett besök av författaren Sara Lövenstam (på bilden) vars bok Bedragaren kommit ut i en lättläst utgåva. Sara Löwenstam fick Svenska Deckarakademins pris för bästa deckardebut 2015 och kommer att prata om skrivande.

Dyslexidagarna på Stadsbiblioteket Göteborg
lördag 8 oktober–måndag 10 oktober, fri entré

länk till hela programmet

I samarbete med Dyslexiförbundet FMLS, Svenska Dyslexiföreningen region Väst & Föräldraföreningen för dyslektiska barn.

Jenny Johansson, kommunikatör
jenny.johansson@kultur.goteborg.se
031-368 36 43, 0707-64 13 99

Stadsbiblioteket Göteborg är Göteborgs mest välbesökta kulturinstutition och har i snitt 1,2 miljoner besök per år. Efter två års stängning för om- och tillbyggnad återinvigdes Stadsbiblioteket på Götaplatsen den 23 april 2014.