Dyslexiveckan på biblioteken i Göteborg

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2019 07:00 CEST

Bild: Pixabay

Nästa vecka är det Europeiska dyslexiveckan och torsdagen den 10 oktober är Världsdyslexidagen. För att uppmärksamma läs- och skrivsvårigheter och vilken hjälp som finns för språkutveckling och inlärning arrangerar flera bibliotek i Göteborg drop-in och föreläsningar på temat.

Europeiska dyslexiveckan infaller 7-13 oktober och uppmärksammans på skolor och bibliotek över hela landet och i många europeiska länder. På flera av biblioteken i Göteborg arrangeras spännande föreläsningar i ämnet och drop-in handledning i Legimus, biblioteket med tillgängliga medier.

#formadinbokstav

Förra året initierades kampanjen #formadinbokstav för att uppmärksamma att bokstäverna inte alltid är så lätta, men att var och en kan göra dem till sina egna. Detta fortsätter även i år. På Världsdyslexidagen uppmanas var och en att forma sin egen bokstav och lägga ut en bild eller en film av den på sociala medier med taggen #formadinbokstav. Totalt blev det över 120 inlägg på Twitter, Facebook och Instagram förra året. Kampanjen är ett samarbete mellan Dyslexiförbundet, Föräldraföreningen För Dyslektiska Barn, Svenska Dyslexiföreningen, Svensk biblioteksförening och Läsrörelsen.

PROGRAM

Nedan presenteras ett urval av programmen i Göteborg under veckan, läs om alla aktiviteterna i stadens kalendarium.

Askims biblioteket, hela veckan under bibliotekets öppettider:

Drop-in för rådgivning och skapande av legimuskonton.

Stadsbiblioteket, 5 oktober kl 13-14.15:

Stefan Michélsen, leg. optiker med utbildning i klinisk optometri berättar om synens betydelse för läsning: hur obekvämt seende kan leda till minskad förmåga, ork och lust att läsa.

Kyrkbyns bibliotek, 8 oktober kl 14-16:

Lyssna på talböcker i Legimus. Har du en läsnedsättning och är intresserad av hur det fungerar att lyssna på talböcker i appen Legimus? Vi berättar mer och registrerar dig för ett konto för egen nedladdning av talböcker.

Stadsbiblioteket 7 oktober kl 18 samt Lundby bibliotek, 8 oktober kl 18:

Att vara förälder till barn med läs- och skrivsvårigheter. Helena Jacobsson är både specialpedagog och förälder till barn med dyslexi. Hon berättar om personliga erfarenheter och ger också sitt professionella perspektiv på hur du bäst kan hjälpa ett barn med dyslexi eller läs- och skrivsvårigheter.

Frölunda bibliotek 10 oktober kl 10-16:

Bibliotekarierna informerar om e-böcker, talböcker och lättlästa böcker för alla åldrar.