Fest för alla åldrar under Mukulat på Stadsbiblioteket söndag 28 februari!

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 16:15 CET

På söndag hålls festdagen Mukulat på Göteborgs stadsbibliotek. Mukulat är en tvåspråkig arena för sverigefinsk barnkultur som vill skapa mötesplatser för sverigefinska familjer, svenska familjer och alla familjer. Under dagen får besökarna ta del av roliga programpunkter samtidigt som de på ett lekfullt sätt får bekanta sig med finska språket.

Bland annat blir det sagostund, konstworkshop inspirerad av bilderboken, babypoesi för de minsta, bokstavsjakt i biblioteket och teaterföreställning med gruppen Never Ending Stories.

Program söndag 28 februari. Barnavdelningen kl 11.00–15.00

11.00 Invigning på Trappscenen
Dagens värdinna, Anne Surakka, välkomnar och berättar om dagens program. Sång av kör från Sverige-Finska skolan. Trappscenen.

11.30 Teaterföreställning, från 5 år. Grannar – En teaterföreställning om vänskap, främlingsfientlighet och empati. Av och med teatergruppen Never-Ending Stories.

12.00 Prova att spela kantele med Tuuli Ekenberg, från 4 år.

12.30 Sagostund med Hanna Hult, från 3 år

13.00-15.00 Skapande-workshop med Eija Korhonen, från 4 år.

14.00 Babypoesi och rytmik för de minsta med Sirpa Noppa och Sofia Löwenmark, för barn 4 mån-1,5 år.

14.00 Bokstavsjakt – ett äventyr i biblioteket med Mukulatgänget.

Alla arrangemang hålls både på svenska och på finska. Det är gratis och inga biljetter krävs, men begränsat antal platser till vissa av evenemangen. Varmt välkomna!

Mukulat, som betyder knatte på finska,
är en ambulerande verksamhet som funnits på följande orter: Borås, Eskilstuna, Göteborg, Haparanda, Stockholm, Karlskoga, Uppsala och Västerås. Mukulat samarbetar med finska förvaltningsområden och lokala aktörer. Mukulat är en del av projektet Suomeksi (på Finska) och drivs av Sverigefinska Riksförbundet. Detta är andra gången Mukolat hålls i Göteborg.

Mukolat arrangeras av Stadsbiblioteket, Göteborgs stad och Sverigefinska rådet i Göteborg i samarbete med lokala föreningar.

www./stadsbiblioteket.nu/mukulat

Mukulat nationellt: http://mukulatfest.se/

Sverigefinska Riksförbundet aka RSKL. www.rskl.se

Kontakt:
Frågor om arrangemanget:
sara.appelqvist@kultur.goteborg.se
anna-klara.aronsson@kultur.goteborg.se

jenny.johansson@kultur.goteborg.se
031-368 36 43, 0707-64 13 99Läs också

Illustration ovan: Linnéa Teljas Puranen.

Stadsbiblioteket Göteborg är Göteborgs mest välbesökta kulturinstutition och har i snitt 1,2 miljoner besök per år. Efter två års stängning för om- och tillbyggnad återinvigdes Stadsbiblioteket på Götaplatsen den 23 april 2014.