Matchfixning - ett hot mot idrotten

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2018 07:00 CET

Bokomslag. Förlag: Lindelöws bokförlag

Boken Matchfixarna av SVT-journalisten Magnus Svenungsson och DN-reportern Jens Littorin gavs ut för bara några dagar sedan och ligger nu pinfärsk på diskarna. På söndag kommer de båda till Stadsbiblioteket och pratar om arbetet med boken, avslöjandena om matchfixning, hotet det utgör mot idrotten och specifikt fotbollen.

Matchfixarna – hotet mot nationalsporten är den första boken på svenska om matchfixning. Den organiserade brottsligheten ser matchfixarna som en genväg till riskfria miljoninkomster och de svenska lagstiftarna har just klivit ner från åskådarläktaren. Och bland aktiva idrottare regerar tystnadskulturen.

Journalisterna berättar om att dömda brottslingar finns runt om i Europa, att matchfixare ofta är samma personer som ägnar sig åt penningtvätt och narkotikabrottch inte sällan är de själva spelmissbrukare. Förutom Svenska spel använder sig den organiserade brottsligheten av utländska spelbolag, många med säte i Asien. På en vanlig match i fotbollens andraserie Superettan spelas det för 35 miljoner, hos asiatiska spelbolag spelas det för 24 av dessa miljoner.

Granskande journalister

Jens Littorin är reporter på Dagens Nyheter och har under flera decennier skrivit om idrottspolitiska frågor. Som fotbollsskribent har han bevakat både lokala matcher och VM-turneringar. 2004 utsågs han till "Årets sportjournalist". Han har varit engagerad som ungdomsledare inom flickfotboll.

Magnus Svenungsson är reporter på Sveriges television, Uppdrag granskning. Under mer än tio år har han ägnat sig åt granskande journalistik, varav flera prisbelönta avslöjanden som: "Skrotkassan på Alingsås tvätteri", "Städarna på hamburgerrestaurangerna" och "Ikea och Ingvar Kamprads undangömda miljarder".

Sport & politik

Matchfixarna ingår i Stadsbibliotekets programserie "Sport & politik" som undersöker förhållandet mellan sport och politik och olika ämnen inom sportens värld som känns extra viktiga tas upp under detta sportår 2018.

- Att sport och politik inte ska blandas ihop hör vi sägas ibland. Men genom historien har idrotten använts i politiska syften och idrottsutövare har markerat sitt ställningstagande i skilda frågor. Det i kombination med en het valrörelse som precis tagit sin början gör att vi vill diskutera relationen mellan sport och politik utifrån olika frågeställningar och sammanhang och titta på hur det sett ut historiskt och hur det ser ut idag, säger Paula Wahlbom, programansvarig på Stadsbiblioteket Göteborg.

Trappscenen, 25 mars kl 14.

Fri entré