Nobels litteraturpris sänds live på Trappscenen

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2019 14:56 CEST

Foto: Alexander Mahmoud © Nobel Media AB

På torsdag utses två nobelpristagare i litteratur och vi sänder tillkännagivandet live på Stadsbibliotekets trappscen. Kom och spekulera, diskutera förhandstips och quizza med våra bibliotekarier.

Den 10 oktober klockan 13.00 öppnas dörrarna i Börshuset i Stockholm. Ett historiskt ögonblick på flera sätt. Dels ska den nye ständige sekreteraren i Svenska Akademien, göteborgaren och litteraturprofessorn Mats Malm, för första gången tillkänna nobelpriset i litteratur. Dessutom är det två pristagare, både för 2018 och 2019, som ska tillkännages. Efter de olika turerna inom Svenska akademien och fjolårets inställda pris sätts återigen världens strålkastare på litteraturen.

Tips och quiz från klockan 12.30

På Stadsbibliotekets trappscen startar spekulationerna och förhoppningarna tänds redan kl 12.30 då bibliotekarier tipsar om sina favoriter, lyfter fram bortglömda pristagare och utmanar besökarna i ett litteraturquiz med fina priser.

- Turbulensen inom akademien har tyvärr flyttat fokus från det som egentligen är det viktiga här, det vill säga att hylla litteraturen. Oavsett vem som prisas vill vi fira det skrivna ordet, säger Martin Holmquist, programsamordnare på Stadsbiblioteket.

Diskussionerna om vem som ska prisas i år är i full gång. Bibliotekarien Miriam Lannge Lidin hoppas att det ska gå till två kvinnor:

- Jag hoppas som alltid på min favorit Anne Carson, och eftersom Finland är underrepresenterat i nobelsammanhang så hade den finländska poeten Sirkka Turkka varit ett roligt val, säger hon.

Rösta på din favoritförfattare

Vem tror du kommer att ta hem världens mest prestigefulla litteraturpris? Tyck till på Stadsbibliotekets Facebookevenemang där det ligger en omröstning om vem som borde prisas.