Nominera till Göteborgs Stads litteraturpris!

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 12:46 CEST

Nu är det återigen dags att nominera verk till Göteborgs Stads litteraturpris! 100 000 kr vardera kommer att delas ut i kategorierna bästa essä och bästa skönlitterära verk av utlandsfödd författare som skriver på svenska.

2013 inrättade Göteborgs Stad två litterära pris: Göteborgs stads litteraturpris, med en prissumma på 200 000 kr.  Priset är ett led i Göteborgs Stads ambition att stödja författare och förstärka tillgången till litteratur i Göteborg, och består av ett årligt essäpris och ett pris som delas ut i tre olika genrer. Nu är det dags att börja nominera 2015 års pristagare.

Det skönlitterära verket ska vara nyutgivet och publicerat under 2013–2014, av en utlandsfödd författare som skriver på svenska. Essän ska vara publicerad under 2014. Det är enbart förlag, tidskrifter, författaren själv och jurymedlemmar som kan nominera. Sista nomineringsdatum är 30 oktober 2014.

Jurymedlemmarna
Juryn består av tre personer och har olika sammansättning beroende på den genre som ska bedömas. Juryn för bästa bok av utlandsfödd författare består av Ulrika Kärnborg, Elisabeth Rynell och Kennet Klemets. I juryn för det årliga essäpriset sitter Ingrid Elam, Ebba Witt-Brattström och Mikael van Reis.

2014 års pristagare offentliggörs i början av juni.

Vill du veta mer om nomineringsprocessen eller nominera ett verk? Mejla litteraturhuset@kultur.goteborg.se