Rap, änglar och sparvar

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2018 14:41 CEST

Mushtaq Khorsand, foto: Ellen Huttu Hansson. Ali Zardadi, foto: Catoblepas förlag

En rapartist och en poet. Mushtaq Khorsand och Ali Zardadi är ensamkommande flyktingar från Afghanistan som utvecklat sina konstnärliga talanger i väntan på besked om de ska få stanna i Sverige. På fredag uppträder de i Stadsbibliotekets hörsal.

Mushtaq är rapartist och har varit i Sverige sedan hösten 2015. Hans debutskiva, som är världens första rapalbum på dari av en och samma artist, heter Qiamat E Rapp. Det betyder ungefär: "rapens domedag", vilket enligt Mushtaq innebär att all annan rapp kan raderas från och med nu - det han har att berätta är viktigt på riktigt. Han kommer till Stadsbiblioteket för att uppträda med sin musik och berätta om sitt liv.

Ali Zardadi är författare och har varit i Sverige sedan januari 2016. Han har utvecklat en poetisk känsla för sitt nya språk med boken Ängeln och sparven. Den handlar om när drömmar går sönder, när tårar rinner och hjärtat skadas. Ali kommer och pratar om sin bok och sitt liv.

Trots deras ovissa och utsatta situation har både Mushtaq och Ali kunnat fortsätta utveckla sina konstnärskap. De omvandlar frustration till kraft och bygger drömmer om trygghet. Tryggheten som endast är en dröm i hemlandet.

Fredagen den 14 september.

Hörsalen kl 18.