Nyzeeländska vinmakaren Michael Allan från Huia på Sverigebesök

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2014 12:58 CEST

De biodynamiska och organiska vinerna från Huia Vineyards har fått stor uppmärksamhet över hela världen och har bl.a. kammat hem flera prestigefyllda medaljer vid San Franscisco International Wine Competition 2011. Senare i höst lanseras ett urval Huia-viner i Sverige, men redan nu finns möjlighet att träffa Huias grundare Mike Allan och smaka några signaturviner vid en vinmakarmiddag på Stadshuskällaren 30 september.

Äkta paret Claire och Mike köpte egendomen i Marlborough på Nya Zeeland 1990 och började plantera vinrankor 1994. Sedan den första årgången 2001 rankas Huia till landets främsta producenter. Familjefirman drivs biodynamiskt, vinerna produceras med största respekt för naturen och är delvis ekologiskt certifierade. Namnet Huia kommer från en numera utdöd nyzeeländsk fågel, berömd för sin vackra fjäderdräkt. Dess fjädrar bars exempelvis ärofyllt av ursprungsbefolkningen Maorierna.

Mike Allan själv är en uttalad Stockholmsälskare och har utnämnt Stockholm till världens vackraste stad. Vid sitt kommande Sverigebesök är det därför inte otroligt att han påträffas rundvandrandes med sin kamera i högsta hugg. Under vinmakarmiddagen på Stadshuskällaren kommer Mike Allan att berätta om sina tankar, idéer och filosofi kring Huias vinmakning, därefter provas 6 viner till köksmästare Fredrik Perssons trerätters meny.

Tid & pris: 30 september kl 18.00, 1195 kr. Bokning: 08-586 218 30 eller bokning@stadshuskallarensthlm.se.

Arrangemanget genomförs i samarbete med Vinovativa. Menyer och annan information om evenemanget: http://www.stadshuskallarensthlm.se/ gastspel/

”Nya” Stadshuskällaren fick nya ägare hösten 2012 och därmed en helt ny kostym, med totalrenoverad restaurang och bar i design av Jonas Bohlin och ett nytt spännande svenskt matkoncept av Andreas Hedlund, Årets Kock-vinnare och Nobelkock. Stadshuskällaren erbjuder lunch och middag i matsalen, lättare mat och dryck i baren, samt festvåning och separématsal och är en del av Stadshusrestauranger som även innefattar bankett- och mottagningsverksamhet i Statvåningens Blå Hallen, Gyllene Salen och Prinsens Galleri. Stadshusrestauranger ingår i en familjeägd restaurangkoncern som driver nyskapande restaurangverksamhet på kreativa och internationella mötesplatser som Malmömässan, Stockholmsmässan, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Stockholms Stadshus och Engsholms Slott. www.stadshuskallarensthlm.se