Svenska mathemligheter på Mässrestauranger under Bocuse d'Or Europe

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 10:53 CEST

Den 7-8 maj arrangeras "kock-EM", den prestigefyllda matlagningstävlingen Bocuse d'Or Europe, på Stockholmsmässan. I samband med evenemanget visas det allra bästa av svenska mattraditioner för världspress och besökare: tre unika koncept skapade av Gastronomi Sverige. Tillsammans med Mässrestauranger presenteras här dels de fyra restaurangavdelningarna på temat ”The Secret of Swedish Terroir"; Coast & Sea, Field, Mountain, Forest; samt fikaserveringen Try Swedish Café och fastfoodbaren Urban Bar.

”The Secret of the Swedish Terroir” visar på mångfalden i svensk flora och fauna samt unikiteten att i samma land ha hela nio klimatzoner. De symboliseras av fyra terroir/regioner; Sea & Ocean, Field, Mountain, Forest. Kockarna som har tagit fram menyn till respektive del är Niklas Ekstedt (Forest), Stefan Holmström (Field), Christian Hellberg (Coast & Sea) och Elaine Asp (Mountain).

Den svenska staden symboliseras av ett kafékoncept och en barservering. Café Try Swedish är ett samarbete med prisbelönta konditorn Magnus Johansson och bjuder på klassisk svensk fika i miniformat, med mini-kanelbullar, småkakor, mazariner. Här kommer t.ex. att finnas ett erbjudande med kanelbulle och ett glas mjölk, som en bild av barndomen som vi alla minns den. Urban Bar visar upp den urbana fastfoodmaten och smakerna som har växt fram i Sverige i ett samarbete med Danyel Couet.

- Målet är att skapa den bästa Bocuse d'Or-tävlingen någonsin. Ett event där man för en gångs skull kan äta och dricka, vilket inte brukar vara fallet trots att vi pratar om en mattävling, säger Jens Dolk, känd från bl.a. matprogrammet Mitt Kök och projektledare för serveringarna. Nu har vi möjlighet att få upp världens ögon för svensk gastronomi - och alla fantastiska kreatörer förstås. Vi har bl.a. samlat nio kockar, två bagare och konditorer, fyra Årets Servitörsvinnare och sommelierer. Det är allt detta som tillsammans skapar härliga mat- och dryckesupplevelser.

- Vi är restauratörer i tredje generationen och brinner för att visa på svensk matlagning när den är som bäst. Att vara del av något så här kreativt och spännande är verkligen jätteroligt, säger Maria Stridh, VD och ägare till familjeföretaget Mässrestauranger. Samtidigt pågår även GastroNord-mässan där vi gör ytterligare ett intressant samarbete tillsammans med Föreningen Årets Kock, där vinnande kockar står bakom grytorna på en Årets Kock-restaurang på mässgolvet.

Mer information:
För frågor kontakta Frida Rönnlund på frida.ronnlund@gastronomsverige.se, 0708-999686.

Gastronomi Sveriges mål är att bidra till att visa upp, och utveckla, Sverige som ett fantastiskt matland. Vi ska föra ut Svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Gastronomi Sveriges ägs av medlemmar i svenska Bocuse d’Or Akademin, Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, och Kurt Weid.

Mässrestauranger har på uppdrag av Stockholmsmässan bedrivit restaurangverksamhet vid mässor och andra evenemang sedan starten 1970. Mässrestauranger driver tolv permanenta restauranger samt ett flertal tillfälliga restauranger både i och utanför mässhallarna. Mässrestauranger AB ingår i en familjeägd restaurangkoncern som driver nyskapande restaurangverksamhet på kreativa och internationella mötesplatser som Malmömässan, Stockholmsmässan, Stockholms Kulturhus, Stockholms Stadshus och Engsholms Slott.