Två kockar från Stadshuskällaren kvalar till Årets Unga Kock.

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2017 13:37 CET

Magnus Åkerström och Philip Lindgren från Restaurang Stadshuskällaren

Magnus Åkerström och Philip Lindgren, båda från Restaurang Stadshuskällaren har gått till final i tävlingen Årets Unga Kock, Jeaunes Chefs Rôtisseurs. Den 27 februari tävlar sex kockar i finalen där de ska laga tre rätter från en hemlig låda. Vinnaren går vidare till världsfinalen i Australien i september!

• - Vi är otroligt glada och stolta över att ha både Magnus och Philip representerade i tävlingen. Det känns fantastiskt och är ett tydligt kvitto på det hårda jobb som jag vet att både Magnus och Philip lägger ner på sitt arbete i vårt kök för att skapa fulländade matupplevelser, säger Madeleine Björk, platschef på Stadshusrestauranger AB.

Jeaunes Chefs Rôtisseurs - Årets Unga Kock - är en årlig tävling för unga kockar upp till 27 år. Målet är att uppmuntra och främja mångfalden i beredning och presentation av livsmedel när de tävlande använder och tillämpar en traditionell metod.

Vid finalen kommer varje tävlande få en identisk svart låda, som tillåter dem att komponera en meny som de själva väljer. Menyn gäller för fyra personer och ska bestå av: förrätt - huvudrätt – dessert.

Restaurang Stadshuskällaren erbjuder både à la carte såväl som en säsongsbetonad avsmakningsmeny. Stadshusrestauranger innefattar även bankett- och mottagningsverksamheten i Stadshuset. Stadshusrestauranger AB ingår i en familjeägd restaurangkoncern som driver nyskapande restaurangverksamhet på kreativa och internationella mötesplatser som Malmömässan, Stockholmsmässan, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Stockholms Stadshus och Engsholms Slott.