Han tävlar för Sverige i Årets unga kock Jeunes Chefs Rôtisseur

Magnus Åkerström, vinnare av Årets unga kock Sverige står i köket i Stadshuskällaren och håller på med de sista förberedelserna inför finalen i Jeunes Chefs Rôtisseur 2017. Snart är det dags att packa ner köksredskapen och åka till Frankfurt och tävla. Den 8 september ska 22 unga kockar göra upp i en av matvärldens mest prestigefulla tävlingar och förhoppningsvis hamnar Stadshuskällarens souschef högst upp på pallen.

– Siktet är såklart att vinna men jag tror att jag har goda chanser att nå topp-tre om jag inte svävar iväg från planeringen säger Magnus. Konkurrensen är stenhård och juryn bedömer smak, upplägg, metod, ordning i köket och matekonomi. Huvudråvara är lammracks. Förutom det avslöjas inget om övriga råvaror förrän i tävlingens första moment.

De senaste veckorna inför tävlingen har Magnus fokuserat på att träna huvudrätt och dessert. De sista träningarna blir som genrep med tävlingens alla moment. Magnus matlagning är verkligen nordisk med tydliga smaker. – Mina upplägg klassiska och rena, allt ska synas på tallriken där varje komponent spelar stor roll.

Tävlingen betyder extremt mycket för Magnus, även om han inte vinner är det en språngbräda ut bland världskockarna. Vad Magnus gör om han vinner vet han inte ännu. En del i priset är 5 veckors skolning på Le Cordon Bleu och en del event och gästspel utomlands
hoppas han också på.

Jeunes Chefs Rôtisseur 2017, VM för unga kockar, går av stapeln den 8 september i Frankfurt, Tyskland. Magnus Åkerström vann titeln Årets Unga Kock Sverige i februari.

Stadshuskällaren erbjuder både à la carte och en säsongsbetonad avsmakningsmeny. Stadshusrestauranger innefattar även bankett- och mottagningsverksamheten i Stadshuset. Stadshusrestauranger AB ingår i en familjeägd restauranggrupp som driver nyskapande restaurangverksamhet på kreativa och internationella mötesplatser som Stockholmsmässan, Malmömässan, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Stockholms Stadshus och Engsholms Slott. Företagsgruppen ägs och leds av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson.

För ytterligare information och kontakta: Madeleine Björk, Platschef Stadshusrestauranger AB, 08-586 218 02 eller madeleine.bjork@stadshusrestauranger.se