Pärlhöna, piggvar och chokladsiluett med Nobeltema - här är årets Nobelmeny!

För andra året i rad har Stadshusrestaurangers Andreas Hedlund fått prestigeuppdraget att skapa menyn till årets mesta galafest. Tillsammans med Fredrik Björlin, tidigare Kocklandslagskapten, har han skapat en middag som tar Nobelbanketten till nya höjder. Årets Nobelfestgäster får avnjuta en trerätters supé som inleds med en pärlhönsmosaik på bröst och rökt lår, fortsätter med en havskräftfylld piggvarskupol och avslutas med en dessertskapelse i form av en chokladsiluett inspirerad av Alfred Nobel, signerad dessertmästarna Ted Johansson och Conrad Tyrsén.

Nobelmeny 2013:
Pärlhönsmosaik, morotsvariation med gotländsk tryffel och kantarellduxelle med tryffelmajonnäs
***
Havskräftfylld piggvarskupol, tartelett med havskräfta på ostcrème och spenatbädd, spetskålsterrine, havskräftsås och mandelpotatispuré
***
Chokladsiluett med nougat och havtornsexplosion

- Även årets meny har basen i det nynordiska köket, men upplägget och smakerna är elegantare än fjolårets middag som var mer inspirerad av den rustika mattrenden, berättar Andreas Hedlund. Valet av fisk och skaldjur till huvudrätten bidrar också till att skapa en mer finstämd och nyansrikare smakpalett.

De allra flesta förberedelserna sker förstås de sista dagarna innan Nobelbanketten, då 43 kockar arbetar sida vid sida under fyra dagar för att tillaga den stora middagen. Men kantarellerna syltades i september, den gotländska tryffeln plockades under hösten och Andreas Hedlund och Fredrik Björlin började redan tidigt i våras att provlaga och provsmaka för att hitta de optimala rätterna.

- Målet är att råvarorna skall spegla säsongen i mesta möjliga mål och Västerhavsfisk och skaldjur är ju som allra bäst just nu, säger Andreas Hedlund. Men visst har vi följt väderprognoserna med en smula nervositet, en längre periods stormande skulle ju vara förödande…

Tillsammans med Andreas Hedlund och Fredrik Björlin arbetar ett stort team med lång erfarenhet av både Nobelmiddagen och andra galabanketter, under ledning av kökschef Gunnar Eriksson.
Dessertmakare är för andra året de prisbelönta konditorerna Conrad Tyrsén och Ted Johansson från Dessert & Choklad Stockholm.

I år är Nobelmiddagen för första gången Svanenmärkt. I höstas miljöcertifierades nämligen
hela Stadshusrestauranger med Stadshuskällaren och bankettverksamheten i Blå Hallen och
Gyllene Salen i spetsen.

Om Andreas Hedlund & Fredrik Björlin
Andreas Hedlund är gastronomiskt ansvarig på Stadshusrestauranger. Han har tidigare bl.a. vunnit Årets Kock. Fredrik Björlin var lagkapten för Svenska Kocklandslaget fram till i våras. Han är kökschef på Artipelag i Stockholm.

För mer information, kontakta Andreas Hedlund på andreas.hedlund@stadshusrestauranger.se, 08-586 218 00.

• gastronomi
  • nobelbankett
  • stadshuset
  • nobelfest
  • nobelmiddag

Stadshusrestauranger tog hösten 2012 över driften av samtlig restauration i Stockholms Stadshus med bankett- och mottagningsverksamheten i Statvåningen (Blå Hallen, Gyllene Salen, Prinsens Galleri), anrika Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi. Stadshusrestauranger är en del av familjeföretaget Mässrestauranger som ägs av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson. Koncernen driver även restaurangverksamhet på spännande mötesplatser som Stockholmsmässan, Malmömässan, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm samt Engsholms Slott.
www.stadshusrestauranger.se