46 walks med 147 avgångar under Kulturfestivalen

Stadsmuseet arrangerar inte bara stadsvandringar året om. För Kulturfestivalen producerar vi dessutom 46 walks som går vid ett hundratal tillfällen under festivalveckan, kors och tvärs genom staden.

Ny för i år är walken 1000 års historia på 2000 sekunder, halvtimmes gratisvandringar genom Stockholms historia.

Eftersom festvaltemat i år är Indien ger vi Bollywoodvandringar där man får höra, se och pröva på denna film- och dansform.

Vill man ha det på engelska kan man följa med på joggingturen From monks to söderhipsters genom stadens historia, eller höra om konstiga dödsfall och avrättningar i Dramatic events in the history of Stockholm

Litet lugnare kanske det blir under vår Teckningsvandring i mamsellens fotspår, där vi gestaltar staden i kol, blyerts, bläck och akvarell. Kanske låter vi oss inspireras av mamsell Josabeths vardagsnära akvareller från 1800-talet.

Även i år blir det Simvandring i Stockholm med Stadsmuseets utställningschef Hans Öjmyr på en tur bland vikingahärjningar och munkliv ur Stockholms historia.

Eller stanna på torra land och häng med på stadsvandringar om arkitektur, skvallerkvarter, graffiti, Astrid Lindgren, medeltid, deckare på stan, skulpturer, öl, Strindberg, feminism och kulturbråk på 1700-talet – några av alla våra walks under veckan. Hela programmet finns i länk nedan, välj genre ”Walks”.

Biljetter

Till våra walks köper man biljetter i förväg på Medeltidsmuseet. De kostar 30 kronor styck, förutom "1000 års historia på 2000 sekunder" som är gratis.

Medeltidsmuseet på Kulturfestivalen

Kliv in i medeltiden och gå på familjevisningar, stadsvandra genom Stockholms historia, måla ute vid vattnet, träffa hantverkare och lyssna på medeltida musik. Program

• barnaktiviteter
  • för barn
  • skogskyrkogården
  • stadsmuseet
  • medeltidsmuseet
  • stadsvandring
  • walks
  • kulurfestival2017

• Stockholm

Stadsmuseet med Medeltidsmuseet och Stockholmia är en avdelning inom Stockholms stads kulturförvaltning. Verksamheterna berättar Stockholms och stockholmarnas historia och agerar experter inom kulturmiljövården i Stockholm.

Maria Avellone Neel