Ny bok av Fogelström ges ut i mars

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2017 06:44 CET

Författaren Per Anders Fogelström framför porten till Kvastmakarbacken 4. Foto: Herbert Lindgren, 1961.

I samband med 100-årsjubileet av Fogelströms födelse, har Stockholmia förlag nu i samråd med Sällskapet Per Anders Fogelströms vänner valt att för första gången publicera författarens ungdomsroman Den okuvliga friheten.

Manuset till Den okuvliga friheten av Per Anders Fogelström (1917-1998) skrevs 1939. Det skickades endast in till Axel Holmströms förlag men antogs ej. Någon motivering till refusen finns inte bevarad och någon bearbetning av manuset skedde inte, av så väl redaktör som författare.

Boken har ett inledande kapitel av Fogelströmkännaren Karl-Olof Andersson och romanen publiceras i den form den är, med bibehållen något ålderdomlig språkdräkt.

Den okuvliga friheten är en fiktiv berättelse som utspelar sig i en uppdiktad framtid. En totalitär stormakt har ockuperat ett litet land, med förtryck och judehat till följd, men också motståndskamp från "Röda Ligan" mot det enda tillåtna partiet "battongisterna".

Romanen speglar det sena 1930-talets fascistiska strömningar. I sin fiktiva form är den samtidigt ett tidsdokument och en berättelse som speglar den verklighet och den tidsanda som den unge Fogelström upplevde, i ett litet land i en liten stad i ett Europa på randen till världskrig. Därtill är det en historia som i många avseenden åter känns skrämmande aktuell.

Stockholmia förlag har tidigare i serien Monografier utgivna av Stockholms stad publicerat Karl-Olof Anderssons biografi Per Anders Fogelström. Ett liv för litteraturen, freden och miljön (2013).

Boken kommer från tryckeriet i dagarna. Journalister kan beställa recensionsexemplar genom att mejla till: info.stockholmia@stockholm.se

Vid frågor kontakta pressansvarig Anna Brodow Inzaina: 076-123 16 02.

Första recensionsdag: 21 mars.

Boksläpp med panelsamtal. Tema civilkurage

Bio Rio, Hornstulls strand 3, 21 mars 17.30-19.30.

Moderator Susanna Alakoski med en panel bestående av Agnes Hellström, författare och ordförande för Svenska freds- och skiljedomsföreningen; Mina Dennert, journalist och grundare av #jagärhär; Karl-Olov Andersson, författare och journalist; Rûnbîr Serkepkanî, poet, aktivist och krönikör på Dagens ETC; Sarah Bohman, verksamhetsansvarig vid Raoul Wallenberg Academy.

Obs! Den publika anmälningslistan är redan fulltecknad men vi har några reserverade platser för journalister. Kontakta marknadsansvarig vid förlaget Ernesto Garzon: Ernesto.garzon@stockholm.se.

Stadsmuseet med Medeltidsmuseet och Stockholmia är en avdelning inom Stockholms stads kulturförvaltning. Verksamheterna berättar Stockholms och stockholmarnas historia och agerar experter inom kulturmiljövården i Stockholm.