Täby kommun står inför en stor digitaliseringsresa och väljer Stadsnätsbolaget som partner

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2019 10:15 CEST

Stadsnätsbolaget kommer förse Täby kommun med den passiva infrastruktur för digital kommunikation. Redan sommaren 2020 skall hela infrastrukturen vara i drift. Detta innebär att Täby kommun och deras medborgare kommer få tillgång till världens bästa möjligheter att kommunicera digitalt.

Täby kommun har fantastiska ambitioner gällande digitalisering och vi hoppas att de med vår fiberinfrastruktur får bästa möjliga förutsättningar att lyckas säger Johan Sundberg, vd för Stadsnätsbolaget.

Att Täby kommun väljer att kroka arm med oss är otroligt glädjande och vi ser med stor optimism fram emot en stor leverans men även ett omfattande ansvar åt Täby kommun. Vi kommer inte bara att leverera detta till kommunen utan även uppgradera hela vår digitala infrastruktur i Täby för företag och hushåll. Detta med högre hastigheter i backbone samt stamnätsringar i kommunen med dubbla redundanta länkar till och från Täby. Företag och hushåll är beroende av bra kommunikation, allt från arbete eller vård i hemmet till avancerade molntjänster på kontoret avslutar Johan Sundberg

Stadsnätsbolaget Sverige AB är en del i bolagsgruppen Nätbolaget.

Gruppen innefattar även byggbolaget Svensk Infrastruktur AB som jobbar med byggnation av fibernät, och kommunikationsoperatören Öppna Stadsnät AB som är en oberoende kommunikationsoperatör. Sedan 2008 har bolagsgruppen grävt ut fiberinfrastruktur till över 100 000 fastigheter för att nu förvalta en av Sveriges största infrastrukturer för digital kommunikation.