Standard Life Investments tredje parts tillgångar nu över 50 procent

Den globala fondförvaltaren Standard Life Investments tredje parts tillgångar utgör nu mer än 50 procent av bolagets samtliga förvaltade tillgångar. När Standard Life Investments grundades i november 1998 förvaltades tillgångar till ett värde av 62,7 miljarder pund, då utgjorde tredje parts tillgångar 9,4 procent av samtliga tillgångar.

Keith Skeoch, vd för Standard Life Investments säger:

“Att vi har uppnått en sådan här milstolpe på så relativt kort tid visar på det starka förtroende våra kunder har för Standard Life Investments förmåga att erbjuda attraktiva investeringslösningar och en hög servicenivå till våra kunder.”

Utdrag ur resultatet för 2012:

• EBIT steg med 15% till rekordhöga 145 miljoner pund (178,8 miljoner euro).
  • Tredje parts tillgångar steg med 42% till 6,1 miljarder pund (7,5 miljarder euro).
  • Starkt resultat där 91% av fonderna på ett år och 81% av fonderna under tre år överträffat sitt förväntade resultat.

Läs hela pressreleasen på Standard Life Investments webbplats

• Ekonomi

• resultat 2012
  • keith skeoch

• Utanför Sverige

Standard Life Investments är en global fondförvaltare med drygt fem miljoner kunder och över 154,9 miljarder pund i förvaltat kapital*

Huvudkontoret är baserat i Edinburgh, men bolaget har även ett flertal kontor över hela världen som till exempel i Boston, Dublin, London, Montreal, Hongkong och Sydney. Standard Life Investments har även representationskontor i Beijing och Seoul och ett joint venture i Indien.

*(per den 31/12-2011)

Sara Reed