SQLI förvärvar Star Republic tillsammans med bolagets ledningsgrupp

Med sin nya huvudägare ges Star Republic starka förutsättningar för fortsatt expansion i Skandinavien och SQLI har nu en stark bas att utgå ifrån i regionen.

Bolagets operativa ägare Mikael Andersson, Patric Svensson, Johan Setteryd & Bengt Wessborg har valt att återinvestera i det nya bolaget där tydliga synergieffekter har identifierats redan från start.

Star Republic är en ledande aktör inom eCom och digital handel med en omsättning om 73 miljoner kronor under 2016. Bolaget har leveranser inom strategi, teknik samt design för medelstora och större kunder från sina kontor i Göteborg och Stockholm. På kundlistan finns bland annat bolag som Carlsberg Group, KappAhl, Urb-it, Dustin, Skånetrafiken, PostNord, Svenssons i Lammhult, Elite Hotels, Consortio Fashion Group, Tele2, Apotek Hjärtat.

SQLI med bas i Paris, Frankrike, är en ledande aktör inom digital transformation med 2.000 anställda. Gruppen omsätter 191 miljoner euro och har 23 kontor i åtta länder. Bland bolagets kunder ses bland annat: Airbus, Nespresso, L'Oréal, JTI, ArcellorMittal, BNP Paribas, SNCF, Groupe SEB.

”Med SQLI har vi hittat den ideala partnern för att fortsätta den fantastiska resan vi inledde 2003. Vi tillhör nu en stabil grupp som kommer öppna nya möjligheter för Star Republic och underlätta bolagets fortsatta expansion och tillväxt. Vi matchar verkligen på alla plan, både kring erbjudande, kultur, värderingar likväl som position och ambitioner” – säger Mikael Andersson, CEO Star Republic

”We looked into a number of new opportunities for external growth before choosing Star Republic for our first entity in Scandinavia. We have found a company that perfectly matches our criteria: clear positioning in e-commerce, solid technological fundamentals, a committed management and financial performances that will drive SQLI forwards.” – säger Didier Fauque, CEO of SQLI

Frankenius Equity AB, ett privat investmentbolag, som varit med och grundat Star Republic, väljer nu att lämna Star Republic AB tillsammans med bolagets ordförande och partner, Björn Carlsson. ”Tillsammans med de operativa ägarna kommer sammanslagningen med SQLI ge Star Republic ytterligare förutsättningar att fortsätta den kraftiga expansion man varit inne i de senaste åren med tydliga fördelar kring bolagens profil och tillväxtplaner som stämmer mycket väl överens” - säger Sara Bergström, CEO Frankenius Equity AB

För mer information, kontakta:
Mikael Andersson, CEO Star Republic
Tel: 0768-75 02 00, E-post: mikael.andersson@starrepublic.com