Årets Starbucks Barista Championship

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2019 08:56 CEST

Det är ett efterlängtat och nervpirrande event när våra partners tävlar sinsemellan för att bli den som får representera sitt land i National Barista Championship tillsammans med 28 andra länder. 4 tävlingar hålls för att kora vinnaren, först i den egna butiken, sedan på distriktsnivå, följt av den nationella tävlingen och slutligen den internationella finalen.

Partners tävlar i tre grenar:

Cold Bar – Fyra olika Frappuccinos ska presenteras och bedöms av kaffe-experter på utseende, smak, produktstandard och snabbhet.

Hot Bar – Fyra olika espresso-baserade drycker bedöms. Här är utseendet extra viktigt och latte arten måste vara perfekt. Utöver det följs också kriterierna under cold bar.

Coffee Tasting – Partnern får dra ett kort med ett kaffe att presentera och måste således ha gedigen kunskap om alla sorter i sortimentet då de inte kan förbereda sig på en specifik sort. Tillredningen sker genom en Pour-Over där kaffet sakta droppar sig igenom filtret. I detta moment är det viktigt att förklara hur man smakar av kaffe, vilka toner man kan förvänta sig av kaffet och skillnader mellan de olika sorterna. Storytelling är ett viktigt moment inom coffee tasting och här blir passionen för kaffe extra tydlig.

Efter en hård kamp gick Hannah Stoddart från Stureplan ut som segrare och får representera Sverige i London senare i höst.

Hur förbereder man sig?

Min största förberedelse var research. Tack och lov får jag träna på latte art och rutiner varje dag då det är en del av det dagliga arbetet så för att särskilja mig från de andra, fokuserade jag på att hitta intressanta historier om våra olika kaffebönor att dela med juryn. Jag delade även med mig av egna erfarenheter från kafferesor med publiken och juryn.

Varför grundar sig din passion för kaffe?

Min passion tog fart på riktigt under college. Jag har alltid älskat kaffets magiska förmåga att föra samman människor, oavsett om det är för att plugga, varva ned efter en lång dag, eller tillsammans med en måltid, kaffe tillför alltid glädje.

Efter att jag blev barista 2013, började jag lära mig mer om de sociala-, ekonomiska-, och miljöpåverkande faktorerna kaffe har på världen och passionen växer fortfarande för varje år.

Vilken är din egen favoritdryck?

Det här är en svår fråga! Det beror på vad jag är på för humör, och vad jag äter till. Jag älskar vårt kaffe från Kenya! Det är intensivt med en härlig syra, och fungerar nästan som koffeinberikad apelsinjuice på morgonen för mig.

Annars funkar alltid en Blonde Flat White med havremjölk – smakrik, len och söt.

Umoe Restaurants är en ledande restaurangkoncern i Skandinavien med en årlig omsättning på över 5 miljarder kronor och 9000 anställda, fördelade på över 430 restauranger och caféer i Skandinavien. Koncernen driver kedjorna Starbucks, Peppes Pizza, Burger King, LEON, TGI Friday's och Blender, en leverantör av mat och dryckeskoncept i gallerior och flygplatser. Umoe Restaurants ägs av Umoe AS, vars majoritetsägare är Jens Ulltveit-Moe med familj. Tillsammans med HMSHost, äger Umoe Restaurants också HMSHost-Umoe Food & Beverage Company som driver flera serveringar på flygplatser i Norge.
Genom Togservice drivs också serveringar på norska tåg.

www.umoerestaurants.com