Gabriella Höglund från Sverige, topp 4 i Starbucks EMEA Barista Championship 2015

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 11:04 CEST

Den svenska mästaren Gabriella från Starbucks Stureplan lyckades hamna bland de fyra bästa i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Stockholm, 2015-08-26, Gürkan Kumak från Turkiet vann 2015 Starbucks Barista Championship. Han stod ut i en hård konkurrens med finalister från 21 länder runt om i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Starbucks Barista Championship började ursprungligen i Storbritannien år 2013 och årets tävling, som hölls i London den 20 och 21 augusti på The Old Truman Brewery mitt i Londons levande kaffedistrikt, var den största och bästa hittills.Finalisterna tävlade för att visa sina barista-färdigheter inom olika områden.

Kunskaper om kaffe: Starbucks coffee masters förväntas förstå ursprunget och egenskaperna hos kaffe från hela världen. Finalisterna var värdar för en kaffeprovning med Starbucks kaffe gjort på hela bönor som valdes ut slumpmässigt.

Signatur-dryckskapande: Handlar om att visa på kreativitet och kommersiellt tänkande genom att skapa en dryck som kan serveras i Starbucks-butiker, tillsammans med marknadsföringsmaterial.

Barfärdigheter: Handlar om att visa på färdigheter och expertis angående att för hand skapa utsökta drycker.

Utmärkta kommunikations- och kundinriktade färdigheter var huvudkriterier för framgång i alla dessa uppgifter.

De fyra finalisterna med de högsta poängen, däribland Sveriges tävlande Gabriella Höglund, ställdes mot varandra för att tävla om titeln. De imponerade publiken med berättelsen om deras per- sonliga kafferesa och förklarade för fler än 200 åskådare varför de skulle bli 2015 Starbucks Barista Champion.

Men det var Gürkan som fick domarna att häpna med sina enastående latte-konstfärdigheter, och med sin vilja att inspirera andra. Gürkan sa, “Att vinna 2015 Barista Championship har varit en ära. Hela upplevelsen från början till slut har varit så kul. Jag är nöjd med att få representera Turkiet och alla baristas runt om i Europa, Mellanöstern och Afrika.”

- Kris Engskov, VD för Starbucks EMEA, sa, “På Starbucks är vi otroligt stolta över våra baristas och se våra mest lysande och bästa i handling och höra deras berättelser under tävlingen har varit otroligt.”

- “Starbucks Barista Championships har inspirerat våra baristas från hela regionen, men det var Gürkan som var den tydliga vinnaren då han har demonstrerade sin passion för sitt hantverk, levererade högkvalitativt kaffe medan han visade den hemliga såsen som gör Starbucks speciellt.”

Frågor till Barista Champion Gabriella

Namn: Gabriella Höglund, SverigeRoll: Skiftledare på Starbucks Stureplan i Stockholm, Sverige

Hur länge har du arbetat för Starbucks?
(Vad gjorde du innan du arbetade för Starbucks?)

Jag har arbetat på Starbucks i åtta månader, innan det studerade jag.

Var arbetar du och vad gillar du med butiken?
Jag arbetar på vår butik på Stureplan i Stockholm. Jag älskar att arbeta med alla partners och min butikschef eftersom vi är som en familj. Det kommer in många turister såväl som vanliga kunder och det finns alltid en möjlighet att få kontakt med kunderna.

Vad gillar du med kaffe?
Det jag gillar med kaffe är alla tillfällen som skapas när du tar en kaffe, det kan bidra till att skapa nya relationer eller sammanföra vänner och familj.

Vad fick dig att ställa upp i Barista Championship?
Mina partners uppmuntrade mig, särskilt min distrikts-coffee master Först gjorde jag det bara för kul skull, men nu har det blivit mer seriöst!

Vilken har varit den svåraste delen av tävlingen?
Det är stressande att ha folk som tittar på och bedömer en!

Var ser du dig själv i framtiden?
Vet inte än! Jag har tidigare pluggat marinbiologi. För tillfället vill jag bara fortsätta arbeta på Starbucks och kommer att ta alla chanser som jag får.

Vad skulle det innebära för dig att bli 2015 EMEA Barista Champion?
Det skulle vara en ära att få representera Sverige och mina partners som EMEA Barista Champion. Jag kommer att ta med alla kunskaper och erfarenheter tillbaka till Sverige och hoppas det kommer att bidra till utvecklingen av min karriär på Starbucks.

Sedan 1971 arbetar Starbucks Coffee Company med etiskt ursprung och rostning av arabica- kaffebönor av högsta kvalitet. Idag, med försäljningsställen runt om i världen, är bolaget världens ledande kafferosteri och återförsäljare av specialkaffe. Genom ett orubbligt engagemang för förstklassigt genomförande och vägledande principer, kommer den unika Starbucks-upplevelsen till liv för varje kund genom varje kopp. I dag finns det över 22 000 Starbucks kaffebarer i 66 länder. För att ta del av denna upplevelse besök ett Starbucks-café eller gå in på www.starbucks.se.

Umoe Restaurants är en ledande restaurangkoncern i Skandinavien med över 330 restauranger och kaféer. Koncernen har en förväntad årsomsättning på cirka 4,1 miljarder, totalt 9000 anställda och 40 miljoner gästupplevelser, uppdelade i välkända varumärken så som Starbucks (Geografisk licenstagare), Peppes Pizza, TGI Friday’s (Master franchise), Burger King (Master franchise) och Blender, en leverantör av mat och dryckeskoncept i gallerior och flygplatser. Umoe Restaurants ägs av Umoe Group, ett företag som ägs av Jens Ulltveit-Moe och hans familj. www.umoerestaurants.com