Hållbart Kaffe, det här gör Starbucks för att hjälpa!

Pressmeddelande   •   Jan 02, 2020 15:37 CET

Miljöfrågor och hållbarhetsansvar ligger inte bara nära Starbucks hjärta, det finns i vårt DNA. För att vårt kaffe ska göra lika gott som det smakar, jobbar Starbucks på att göra kaffe till världens första hållbara odlingsprodukt. Redan idag är 99% av kaffet etiskt inköpt, men det är inte tillräckligt och i samarbete med Conservation International och Sustainable Coffee Challenge för att nå målen.

10 miljoner dollar är investerade i målet att hitta nästa generations papperskopp och tillsammans med flera kollegor inom industrin, har Starbucks kommit en lång väg framåt.

På lokal nivå reducerar vi volymen skräp som kastas, bland annat genom att år 2020 införa strawless lids för att skära ned på användningen av sugrör, men också påminna våra gäster om att man alltid får 5 kr rabatt vid medtagande av egen kopp. Efter lanseringen av Karma i september har vi sparat räddat över 1300 kg mat och sparat över 2000 kg CO2. och Starbucks investerar i ren, grön, energi.

Detta är bara början på vår resa och vi hoppas att ni vill hjälpa oss, hjälpa miljön under år 2020.

God fortsättning!

Umoe Restaurants är en ledande restaurangkoncern i Skandinavien med en årlig omsättning på över 5 miljarder kronor och 9000 anställda, fördelade på över 430 restauranger och caféer i Skandinavien. Koncernen driver kedjorna Starbucks, Peppes Pizza, Burger King, LEON, TGI Friday's och Blender, en leverantör av mat och dryckeskoncept i gallerior och flygplatser. Umoe Restaurants ägs av Umoe AS, vars majoritetsägare är Jens Ulltveit-Moe med familj. Tillsammans med HMSHost, äger Umoe Restaurants också HMSHost-Umoe Food & Beverage Company som driver flera serveringar på flygplatser i Norge.
Genom Togservice drivs också serveringar på norska tåg.

www.umoerestaurants.com