Starbucks första butik i Uppsala öppnar i dag

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2016 08:54 CET

(Uppsala 15 januari 2016) I dag slår Starbucks upp dörrarna till sin första butik i Uppsala. Närmare bestämt i Gränby Centrum.

Starbucks butik i Gränby Centrum kommer att finnas vid den östra entrén och blir på 155 kvm med en uteservering på 40 kvm. Totalt erbjuder butiken cirka 80 sittplatser.

En levande mötesplats- Vi önskar att våra butiker skall bli en naturlig del av våra gästers vardag. En kreativ, avslappnad plats mellan hem, skola, jobb och shopping, där vi kan dela vår passion för kaffe i en varm miljö, säger Johan Rosenblom, landschef för Starbucks i Sverige.

Invigning
Från klockan 11:00 kommer en invigningsceremoni att genomföras och butiken öppnar för allmänheten kl. 12:00.

Starbucks Sverige i dag
Med Starbucks i Gränby Centrum finns det i dag totalt 14 Starbucks i Sverige.

Framtida etablering i Sverige
Starbucks försätter sin expansion och öppnar bland annat butiker i MOOD gallerian i Stockholm samt i Erikslund, Västerås under våren 2016, och fler butiker kommer inom kort att presenteras.

Fakta om Starbucks i Gränby Centrum

• Vart: Starbucks första butik i Uppsala ligger vid den östra entrén i Gränby Centrum
  • Öppnar: Fredagen den 15 januari 2016 kl. 12:00
  • Storlek: 55 kvm med en uteservering på 40 kvm
  • Sittplatser: ca 80
  • Öppettider: Måndag - söndag: 08:00 - 20:00

För mer information:

Johan Rosenblom, Sverigechef, Starbucks
johan.rosenblom@starbucks.se. 070-454 31 40

Starbucks svenska butiker:

Sedan 1971 arbetar Starbucks Coffee Company med etiskt ursprung och rostning av arabica- kaffebönor av högsta kvalitet. Idag, med försäljningsställen runt om i världen, är bolaget världens ledande kafferosteri och återförsäljare av specialkaffe. Genom ett orubbligt engagemang för förstklassigt genomförande och vägledande principer, kommer den unika Starbucks-upplevelsen till liv för varje kund genom varje kopp. I dag finns det över 22 500 Starbucks-butiker i 67 länder. För att ta del av denna upplevelse besök ett Starbucks-café eller gå in på www.starbucks.se.

Umoe Restaurants är en ledande restaurangkoncern i Skandinavien med över 330 restauranger och kaféer. Koncernen har en förväntad årsomsättning på cirka 4,1 miljarder, totalt 9000 anställda och 40 miljoner gästupplevelser, uppdelade i välkända varumärken så som Starbucks (Geografisk licenstagare), Peppes Pizza, TGI Friday’s (Master franchise), Burger King (Master franchise) och Blender, en leverantör av mat och dryckeskoncept i gallerior och flygplatser. Umoe Restaurants ägs av Umoe Group, ett företag som ägs av Jens Ulltveit-Moe och hans familj. www.umoerestaurants.com