NYHET! Råttstopp – Miljövänlig och riskfri råttbekämpning från Starka

Nyhet   •   Maj 11, 2016 09:40 CEST

Råttorna tillhör de mest fruktade djur i vår närhet. De överför sjukdomar och sprider smitta via sin urin och sin avföring samt gnager på elledningar, avloppsledningar, byggnadsstrukturer, kommer upp genom toaletten via avloppsnätet, etc. De förökar sig i en utsträckning som inget annat djur kan göra. Det är därför viktigt att de bekämpas effektivt. En brittisk studie visar att tre av fyra råttor är resistenta mot kända gifter, vilket gör kampen mot råttor nästan omöjlig. Livsmedelsföretag och restauranger är särskilt utsatta. En råtta, eller bara avföring från en råtta, resulterar i omedelbar stängning och minskning av kunders förtroende, vilket naturligtvis innebär stora kostnader. För privatpersoner kan det bli kostsamt att bryta upp golvet om en råtta dött efter att ha bitit i en elektrisk installation.

En råttstopp är en liten investering som kan ge betydande kostnadsbesparingar, ett miljövänligt och riskfritt alternativ till giftiga bekämpningsmedel. Råttstopp är en enkel och smart anordning som monteras direkt i avloppsröret via brunnen. Den tillåter råttorna att passera ut från hussidan, och blockerar sedan för råttans återgång till boet. Därvid säkras huset från råttor.

Råttsstoppen produceras i rostfritt syrafast stål, med en tätningsring av gummi mellan avloppsrör och råttstopp. Råttstoppen fäster i avloppsröret med platta fjädrar av rostfritt stål. Fästskruven kan på några sekunder flyttas så Råttstoppen kan användas för både inlopp och utlopp. Råttstoppen är VA godkänd med VA nummer 2.99 / 20348:e.

Se även bifogade bilder och produktblad.

För ytterligare information:

Göran Bjärenstam, Regionschef VA-System