Start-Up Stockholm rullar ut Start-Up Bussen och öppnar upp för alla som vill starta företag i Stockholm

En bra idé kan komma när som helst. Idag, den 2 maj, invigs Start-Up Bussen, ett initiativ från Start-Up Stockholm ihop med Stockholms Stad, SEB och ALMI. Bussen kommer att röra sig runt i flera delar av Stockholm fram till 2018. Syftet är att erbjuda ännu fler kostnadsfri rådgivning, tips och hjälp för att förverkliga sin affärsidé och starta företag.

Start-Up Stockholm erbjuder idag en kostnadsfri affärs- och innovationsrådgivning, metodutveckling och andra insatser för att främja företagande i Stockholm. Detta sker via möten på kontoret på Drottninggatan. Den 2 maj är nu startskottet på en ny långsiktig kampanj där rådgivningen flyttar ut på gator och torg runt om i Stockholm.

• -Vi vet att det finns ett stort intresse för att starta eget, men vi vet också att många tvekar eftersom de upplever att det är krångligt. Det här är ett bra sätt att underlätta processen med att gå från idé till företag. Genom att jobba uppsökande så når vi fler människor. Det är viktigt eftersom det bidrar till fler jobb och bättre tillväxt. En av stadens största styrkor är den kreativa och innovativa kraft som finns här, och det här är ett sätt från stadens sida att möta upp det, säger Karin Wanngård, finansborgarråd, Stockholm.

Start-Up Bussen är en specialutrustad buss som kommer att åka runt till olika platser i och runt om i Stockholm fram 2018. Från bussen kommer det att erbjudas allmän affärsrådgivning, men även föreläsningar, seminarier och möjlighet att boka upp bussen som mötesrum för de som är knutna till Start-Up Stockholm.

• -Bra idéer kan komma när som helst och intresset för att starta eget är större än någonsin. Start-Up Bussen är vårt sätt att nå hela vägen fram och ut till ännu fler starka idéer och driftiga människor, säger Wadih El-Achkar, VD för Start-Up Stockholm.

Målsättningen är att nå över 6000 unika Stockholmare under kampanjperioden. Detta ska adderas till de runt 4000 personer som årligen får rådgivning från Start-Up Stockholm idag.

Start-Up Stockholm har märkt ett ökat intresse från framförallt boende i Stockholms ytterområden, vilket är en av anledningarna till Start-Up Bussen.

• -Vi har märkt att fler och fler från ytterområdena till Stockholm vill starta eget, men inte riktigt vet var man börjar. Vi ser så mycket innovation och bra idéer och vi hoppas nu att bussen ska nå ut med vår information och visa vår möjlighet att hjälpa dessa personer att starta företag, avslutar Wadih.

Start-Up Bussen inleder sin resa idag den 2 maj i Vällingby. Den kommer sedan rulla mellan bland annat Skärholmen, Rinkeby/Tensta, Farsta och Medborgarplatsen i City.

Finansborgarråd Karin Wanngård inviger och även SEB:s vice vd Mats Torstendahl kommer att medverka.

För mer information, besök gärna http://www.startupstockholm.se/ eller kontakta:

VD Start-Up Stockholm
Drottninggatan 97, 113 60 Stockholm
Växel: 08-32 45 10
E-post: wadih.elachkar@startupstockholm.se

• nyföretagare

Start-Up Stockholm erbjuder personlig kostnadsfri nyföretagar- och innovationsrådgivning, metodutveckling och insatser för att främja företagande. 50 rådgivare finns på plats, som årligen tar emot över 4 000 stockholmare. Rådgivningen resulterar i 2 600 företagsstarter, vilket i sin tur leder till 1 400 livskraftiga företag, som omsätter mer än 600 000 kr per år.

Start-Up Stockholm i samarbete med Stockholms stad, Almi Företagspartner och SEB.