Uthyrarna har problemlösning i fokus

Vad gör man egentligen om man jobbar som uthyrare på Stavdal? Ni ska nu få följa med vår uthyrare Kalle en typisk dag på jobbet.

'06.30 en morgon i januari. Ute är det beckmörkt men inne på Stavdals hyrcenter i Sisjön är belysningen tänd. Detsamma gäller flitens lampa. Alldeles strax ramlar nämligen dagens första kunder in och det är mycket att förbereda för uthyraren Kalle Sparrhed och hans kollegor. För att hinna med alla sysslor och serva de kunder som kommer förbi hyrcentret på vägen till sina arbetsplatser brukar man vara minst två uthyrare på plats.

– Jag gillar verkligen variationen med det här jobbet, man vet aldrig riktigt hur en dag ska bli här, utan det hänger på vad kunderna behöver för hjälp, säger Kalle, som blev anställd på Stavdal för ett halvår sedan.

Kunder börjar strömma in genom dörren, många är välkända ansikten som besöker hyrcentret regelbundet. Det småsnackas glatt, de flesta av dem ska hämta beställda maskiner och Kalle och hans kollega går fram och tillbaka mellan disken och lagret.

9.00. Det är dags för teamet att pusta ut en stund med en kopp kaffe innan det är dags att ta tag i förmiddagens bestyr. För uthyrarna består den största delen av dagen av att se till att rätt maskiner levereras ut och att hjälpa kunder med frågor.
– Det här är ju framför allt ett socialt jobb. Man är företagets ansikte utåt och är den som kunderna oftast kommer i kontakt med. Som uthyrare är du en problemlösare som kan tillgodose kundens behov, oavsett om det är kunder som hör av sig med specifika maskiner eller de som inte riktigt vet vad de vill ha utan behöver hjälp och rådgivning om vilka maskiner som är bäst lämpade, berättar Kalle.

11.00. Morgonrushen har lagt sig och de flesta i byggbranschen har gått på lunch. Det betyder att hela hyrcentret har en lugnare stund framför sig. Kalle och kollegorna passar också på att äta samt beta av de administrativa uppgifterna som behövs göras, som kreditkontroller och sakgranskning av leverantörsfakturor. Finns det några ärenden med maskinskador ska de också följas upp.

– Är man teknikintresserad är det ett stort plus i det här yrket. Dels för att förstå maskinerna bättre men också för att det är mycket IT i form av datorsystem och att en del kommunikation med kunder och leverantörer sköts via mejl, förklarar Kalle.

Ser du några utmaningar med ditt arbete?
– Det är väl att man vill kunna allting på en gång, veta allt om alla maskiner och det går ju inte. Alla produkter uppdateras ständigt så man får ta det stegvis, men är man bara nyfiken och intresserad kommer man långt, säger Kalle.

14.00. De lugna timmarna har passerat och kunder börjar strömma till hyrcentret igen. Nu är det fullt kundfokus hela eftermiddagen fram till stängning. Kalle och gänget arbetar raskt med att boka maskiner. I vissa fall finns de inte på lager, och då får man titta efter möjligheter att köpa eller låna in från annat håll.
– Ibland kan det bli lite körigt här. Men det viktigaste är att man håller sig positiv, har man mycket energi är det också ett plus, skrattar han.

15.30. Eftersom att kalle jobbar öppning går han hem innan stängning och han gör det med ett leende på läpparna när han tänker tillbaka på den gågna dagen.

16.30. De sista kunderna kliver ut genom ytterdörren och Kalles kollegor låser dörren för dagen. Nu återstår städning och roddning inför morgondagen.

Vad skulle du säga att det finns för utvecklingsmöjligheter som uthyrare hos er?
– Det finns flera vägar man kan gå och det var därför jag själv fastnade för det här jobbet. Chansen att få klättra internt är stor, oavsett om man vill satsa på säljbiten eller kanske vidareutveckla sig till montör eller arbeta på verkstaden. Stavdal är ett stort företag, men man har ändå lyckats bevara det familjära i företaget, säger Kalle Sparrhed.