​Uthyrare för flyktinghjälp – 36 timmar kvar

Uthyrare för flyktinghjälp. Så heter insamlingen som Stavdal har startat till förmån för Röda Korsets arbete för människor på flykt. En insamling där vi själva valt att skänka pengar men också utmanar alla Sveriges maskinuthyrare till att bidra till insamlingen, allt efter sina egna förutsättningar. Tillsammans har vi samlat in nästan 400 000 kronor. Men vi kan bättre än så! Hjälp oss att nå vårt mål – att samla in en miljon kronor till människor på flykt innan den 15:e oktober. Hjälp till och gör skillnad!

– "Uthyrare för flyktinghjälp" har nu samlat in 395 510 kronor. Det är bra, men inte tillräckligt. Vi har fortfarande en rejäl bit kvar till målet; en miljon kronor. Om vi alla hjälps åt, efter egen vilja och förmåga, kommer vi att hinna samla in mer innan vi stänger insamlingen den 15:e oktober, säger Mats Rydhede, Stavdals styrelseordförande.

Pengarna från insamlingen går till Röda Korsets insatser i främst Syrien och Libanon men även längs stränderna i Grekland och Italien för de som flytt över medelhavet. Röda Korset delar ut nödhjälp så som mat, vatten, tvål, blöjor, nappflaskor, madrasser och sovsäckar. De bidrar även med stöd, sjukvård och tak över huvudet. En viss del går även till verksamheter i Sverige, så som svenskträning och vård till de som blivit torterade eller krigsskadade.

I FN:s flyktingkonvention från 1951 finns en definition om vem som räknas som flykting. Där står det att en flykting är en person ”som flytt sitt land med anledning av en välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning, som befinner sig utanför det land, vari han är medborgare och som på grund av tidigare nämnd fruktan inte kan eller vill återvända till det landet.”

Tack alla som hittills varit med och bidragit till insamlingen för människor på flykt. Vi vill rikta ett speciellt tack till våra uthyrarkollegor i branschen: Dennis Maskinuthyrning AB, Wangeskog Hyrcenter AB, Stål och Hyrmaskiner AB Werners Maskin AB, Valter Wallin AB och Stavdal i Jönköping AB!

Vill du lämna ett bidrag?

Följ anvisningarna på insamlingssidan: Uthyrare för Flyktinghjälp