Robert Dahlgren, STCC-mästare 2017. Foto: Tony Welam/STCC

Nytt tävlingsformat i STCC får tummen upp av mästaren Dahlgren

Kalendern presenterades för en månad sedan. Nu följer STCC upp med fler nyheter inför 2018.

– Jag är övertygad om att de förändringar vi genomför kommer att skapa ett jämnare och intressantare mästerskap med fler racesegrare, säger sportchefen Thomas Johansson och får medhåll av regerande mästaren Robert Dahlgren.

Publiken kommer att få se händelserika race med mycket omkörningar, kanske fler än på många, många år i STCC, säger Dahlgren.

2017 bytte STCC tekniskt reglemente. De nya TCR-bilarna blev en succé med flera nya förare och team. Nu fortsätter utvecklingen med tävlingsupplägget.

– Vi har nu utvärderat premiärsäsongen och finjusterar formatet, berättar Johansson.

Det nya formatet innebär bland annat två kval, Q1 och Q2. I Q1 startar alla, men bara de tolv snabbaste går vidare till Q2. Dessutom får de fem snabbaste i varje kvalomgång poäng enligt skalan 5,4,3,2 och 1 poäng.

Startordningen i det första heatet är baserat på resultatet i Q1. I race två gäller omvänd startordning för de tio snabbaste i Q2.

– Det blir alltså strid om topplaceringen inför race ett men också om tiondeplatsen i Q2 vilken ger pole position i race två. Skillnaden på att kvala elva eller tia är alltså enorm. En tiondeplats ger stora chanser att hamna på pallen och en elfteplats innebär att man startar i getingboet mitt i startfältet där racingen var stenhård under säsongen 2017 och kommer bli ännu tuffare 2018, fortsätter Johansson.

Regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren ser fram emot kommande säsong.

– Den kommer att bli händelserik både för publik, TV-tittare och, inte minst, oss förare. Vi är där för att tävla och det bästavi vet är att göra omkörningar, vilket 2018 års säsong STCC i allra högsta grad kommer att bjuda upp till, säger han.

Poängskalan för placeringar i racen kommer att bli den samma som i år; 25, 18, 15, 12, 10 osv. Varje deltävling kommer att inledas med två testpass på vardera 30 minuter. Test och kval avgörs den första tävlingsdagen, warm-up och de båda racen den andra.

Hans Bååth, ny styrelseordförande i STCC AB, pekar på fler fördelar med det nya formatet.

– Två race istället för tre ger ökat utrymme för publik, media och samarbetspartners att under tävlingsdagen komma i kontakt med team och förare, vilket är en viktig del av racingupplevelsen. Vi ska bli betydligt bättre på att ta publik och TV-tittare närmare händelsernas centrum. Med omvänd startordning i race två kommer publiken dessutom få mer action på banan och betydligt fler team och förare kommer slåss om pallplatserna, säger Bååth.

Det nya formatet innebär också att däckreglementet ändras. Från tio nya och tio begagnade däck per bil och tävling går STCC till åtta av varje. Undantaget är premiärhelgen då alla får använda sig av 16 nya däck. Detta innebär att ingenjörerna får nya utmaningar när det kommer till att lägga upp strategier som utnyttjar däcken maximalt.

STCC AB kommer även 2018 att driva Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT och Formula STCC Nordic vilka kommer medverka vid flertalet tävlingshelger. Därutöver kommer de olika deltävlingarna kryddas med flera andra spännande klasser ur Sveriges rika racingutbud.

Nyheter och kalendrar för supportklasserna kommer att presenteras inom kort.

STCC 2018 tar sin början med en test- och mediedag på Ring Knutstorp den 26 april. Det är också på banan i Skåne den första deltävlingen avgörs 4-5 maj.

Finalen körs på Mantorp Park 21-22 september.

STCC-kalendern 2018

4-5 maj: Ring Knutstorp

16-17 juni: Anderstorp

7-8 juli: Falkenberg