Chevrolet storsatsar på STCC med Rickard Rydell

Chevrolet storsatsar på STCC med Rickard Rydell

Rickard Rydell är tillbaka på skandinavisk mark – racerstjärnan som gjorde standardbilsracingen populär i Sverige när han tillsammans med Volvo erövrade den brittiska kontinenten i BTCC i mitten på 90-talet kommer att köra en Chevrolet Cruze i STCC 2011.

– Jag testade med Chevrolet tidigare i år och jag kände direkt att det var en vinnarbil. Suget att köra igen, samt att få samarbeta med Chevrolet, gjorde det lätt att tacka ja till erbjudandet att köra i STCC, säger Rickard Rydell.

För STCC innebär Rickard Rydells medverkan att startfältet för nästa år får en rejäl förstärkning.

– Rickard Rydell är en av världens främsta standardbilsförare och hans medverkan kommer att öka attraktionskraften i STCC både för publik och deltagare, säger Bob Huzell, vd för STCC AB. Det visar på mästerskapets styrka när Rickard Rydell och Chevrolet väljer att köra i STCC.

Samtidigt med satsningen på tävlingsbanan blir också Chevrolet Official Car i STCC, vilket innebär att märkets modeller kommer att exponeras i samband med tävlingarna.

– Att vi nu sluter avtal med Rickard och STCC är en naturlig följd av vår satsning på Cruze och racing, säger Jonas Ahnve, vd för Chevrolet Sverige. Vi kommer att synas i ett medialt spännande sammanhang som känns helt rätt för oss.

Bob Huzell tror att Rickard Rydell och Chevrolet kommer att bli en svårslagen kombination men han hoppas att satsningen också kommer att inspirera konkurrenterna.

– Det här är en otroligt spännande satsning som inte minst alla racefans kommer att se fram emot, säger Huzell. Nu är det bara för konkurrenterna att anta utmaningen.

Om Rickard Rydell

Rickard Rydell, född 22 september 1967 i Vallentuna, är en av våra mest kända och framgångsrika racerförare både i Sverige och internationellt.

1989 - Brittisk Formel 3 med Eddie Jordan Racing, fyra i mästerskapet. Trea i Monaco F3 GP.

1990 - Brittisk F3000 med AJS, fyra i mästerskapet. Le Mans 24-timmars med Team Schuppan (Porsche 962). Kör också sportvagnar med Takefuji Racing Team (Porsche 962) och Formel 3 med TOM’S i Japan.

1991 - Brittisk Formel 3 med TOM’S, sexa i mästerskapet. Pole position i Macau Grand Prix.

1992 - Japansk Formel 3 med TOM’S, trea i mästerskapet. Seger i Macau Grand Prix. Formel Nippon med Team Cerumo.

1993 - Japansk Formel 3 med TOM’S, tvåa i mästerskapet. Varvrekord i Macau Grand Prix.

1994 - BTCC med Volvo, fjortonde i mästerskapet.

1995 - BTCC med Volvo, trea i mästerskapet.

1996 - BTCC med Volvo, trea i mästerskapet.

1997 - BTCC med Volvo, fyra i mästerskapet.

1998 - BTCC med Volvo, mästare. Seger i Bathurst 1000 i par med Jim Richards.

1999 - BTCC med Volvo, trea i mästerskapet.

2000 - BTCC med Ford, trea i mästerskapet.

2001 - FIA GT med Prodrive (Ferrari 550 GTS Maranello).

2002 ­ ETCC med Volvo, femma i mästerskapet. Sebring 12-timmars och Le Mans 24-timmars med Prodrive (Ferrari 550 GTS Maranello).

2003 - ETCC med ART Engineering (Volvo S60), elva i mästerskapet. Kör även Sandown 500 och Bathurst 1000 (Ford Falcon BA) i Australien med Ford i par med Paul Radisich.

2004 - ETCC med SEAT, tia i mästerskapet. Inhopp i STCC med SEAT, en seger. Le Mans 24-timmars med Prodrive (Ferrari 550 GTS Maranello), trea i GTS-klassen tillsammans med Darren Turner och Colin McRae.

2005 - WTCC med SEAT, sexa i mästerskapet.

2006 - WTCC med SEAT, sjua i mästerskapet.

2007 - Le Mans med Aston Martin, seger i LMGT1-klassen och femma totalt tillsammans med Darren Turner och David Brabham. WTCC med Chevrolet och SEAT, en seger.

2008 - WTCC med SEAT, femma i mästerskapet.

2009 - WTCC med SEAT, sjua i mästerskapet.

Om Chevrolet

Chevrolet är General Motors ledande globala varumärke med en årlig försäljning av drygt 3,5 miljoner fordon i fler än 130 länder. Det är det fjärde största globala bilmärket när det gäller försäljning och ett av de snabbast växande märkena i världen. Chevrolet levererar uttrycksfull design och mycket bil för pengarna; både praktiska och ekonomiska. Efter att varumärket nylanserats i Europa 2005 dubblades försäljningen till drygt 500 000 sålda fordon 2008. Under 2009 behöll Chevrolet marknadsandelen på 2,3%  i Europa genom att sälja 426,000 bilar. Chevrolets nätverk består av 2,900 handlare och serviceställen i Europa. Chevrolets modellprogram inkluderar nya Spark, Aveo, Cruze, Captiva och legendariska sportbilen Corvette. 2011 kommer Chevrolet lansera familjebilen Orlando, sportbilen Camaro kupé och cabriolet, nya Aveo och Cruze halvkombi samt nylansering av Captiva med fem nya motorer. Chevrolets största marknader i Europa är Ryssland, Italien, Tyskland, Frankrike och Spanien. Chevrolet grundades i USA av den schweiziska emigranten Louis Chevrolet 1911 och förbereder nu 100-årsfirandet med lanseringen av den banbrytande miljöbilen Chevrolet Volt – en elbil med utökad räckvidd för långkörning. Mer information om Chevrolet på http://www.chevroleteurope.com eller http://media.chevroleteurope.com.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se