Daniel Haglöf gör succé på Solvalla

Daniel Haglöf gör succé på Solvalla

Det var ingen tvekan om vem som var kung på Solvalla. Daniel Haglöf gjorde en närmast perfekt helg och PWR-föraren tillika teamchefen tog 68 av 75 möjliga poäng efter att ha dominerat kvalet, kontrollerat det första heatet och vunnit sin första STCC-seger samt tagit en andraplats i det andra heatet trots omvänd startordning. Allt inför över 15 000 personer på läktarna.

– Vilken superhelg! Det här var otroligt viktigt för oss som team och jag är supernöjd med hur vi fått till bilen och levererat. Det är väldigt viktigt och det känns extra skönt för mig. Det har tagit på självförtroendet att låta egna körningen stå tillbaka för att bygga det här teamet.

Daniel Haglöf tog snabbt över ledningen från Thed Björk i det första heatet och kunde därefter kontrollera sin ledning från start till mål. I det andra gjorde han en suverän uppkörning från niondeplats på gridden.

Haglöfs fart var heller ingen tillfällighet. Både han och teamkamraten Emma Kimiläinen var snabba och Emma var på väg mot en pallplats i det andra heatet när hon bromsade på sig och fick nöja sig med en fjärdeplats.

– Vi hade gärna haft båda bilarna på pallen men vi ska verkligen vara nöjda med hela teamets insats. Det känns oerhört skönt att vi kan vara med och utmana nu. Självklart tänker man på seger även på Knutstorp men just nu vill jag bara njuta av det här, säger Haglöf om sin succéhelg.

Daniel Haglöf var den enda som var konstant stark hela dagen på Solvalla som annars bjöd på omväxlande resultat när teamen kämpade med att hitta grepp på den hala banan. En av de var Fredrik Larsson som först till sista heatet fick till det och kunde kontrollera ledningen från start och ta sin tredje seger i år.

– Nu hade vi en bra bil från början och kunde pusha men det har varit en tuff helg. Vi har inte haft något grepp och till sista racet fick min ingenjör helt fria händer och chansade vilket gav resultat. Tyvärr tog vi inte in så mycket i mästerskapet så det är bara att gasa fullt på Knutstorp och se vad som händer.

Richard Göransson hade också en bra helg med en andraplats och en tredjeplats och var den som var närmast att kunna utmana Haglöf den här dagen. Det räckte inte hela vägen men den fyrfaldige STCC-mästaren var ändå nöjd med Team Tidös dag på Solvalla.

– Det är bara att gratulera Haglöf till en fantastisk helg. Själv är jag jättenöjd med dubbla pallplatser. Det andra racet var tufft och jag hade lite tur när Emma bromsade på sig men det gäller att hålla sig på banan alla varv. Nu kvarstår målet att vinna ett race i år så målsättningen för Knutstorp är ganska klar, säger Richard.

Volvo Cyan Racing kom till Solvalla med nytt namn och tunga bilar och på banan gick det ovanligt tungt, kanske ett resultat av att man hade mycket straffvikt i bilarna. Thed Björks tredjeplats i det första heatet blev teamets bästa placering, men Thed skaffade sig ändå ett bra utgångsläge inför finalen med 23 poängs ledning över teamkamraten Fredrik Ekblom.

– Det här var den farten jag hade idag och jag körde så fort jag kunde. Det blev ändå en bra helg för mästerskapet och det får jag vara nöjd med, summerar mästerskapsledande Björk.

Inför finalen på Ring Knutstorp leder nu Thed Björk med 23 poäng över teamkamraten Fredrik Ekblom och 56 poäng över Fredrik Larsson med 75 poäng att köra om.

Om två veckor avgörs 2015 års STCC-säsong på Ring Knutstorp.

Resultat - Race 1, STCC Solvalla:

1. Daniel Haglöf, PWR Racing Team, 46.106

2. Richard Göransson, Team Tidö, +2.241

3. Thed Björk, Cyan Racing, +12.191

4. Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, +13.097

5. Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +30.816

6. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +32.161

7. Fredrik Ekblom, Cyan Racing, +32.847

8. Erik Jonsson, Sportpromotion , +33.355

9. Kevin Aabol, Team Kia, +45.587

10. Rasmus Mårthen, Team Kia, +1 Lap

11. Carl Philip Bernadotte, Cyan Racing, +1 Lap

12. Roger Samuelsson, Team Tidö, +3 Laps

DNF. Emelie Liljeström, Team Kia, DNF

Resultat - Race 2, STCC Solvalla:

1. Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, 46.372

2. Daniel Haglöf, PWR Racing Team, +11.885

3. Richard Göransson, Team Tidö, +14.155

4. Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +14.674

5. Fredrik Ekblom, Cyan Racing, +44.951

6. Thed Björk, Cyan Racing, +45.596

7. Kevin Aabol, Team Kia, +1 Lap

8. Rasmus Mårthen, Team Kia, +1 Lap

9. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +1 Lap

10. Roger Samuelsson, Team Tidö, +1 Lap

11. Carl Philip Bernadotte, Cyan Racing, +2 Laps

12. Emelie Liljeström, Team Kia, +2 Laps

DNS. Erik Jonsson, Sportpromotion , DNS

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och V8 Thunder Cars. Clio Cup och Formel Renault 1,6 har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Robin Nilsson
Informationsansvarig