Ekblom och Björk snabbast i de två kvalpassen

Ekblom och Björk snabbast i de två kvalpassen

Fredrik Ekblom och Thed Björk var snabbast i respektive kval på Mantorps korta slinga. Fredrik Ekblom var snabbast i Q1 och tog 25 viktiga poäng i mästerskapet och i Q2 var det en tight kamp med teamkamraten Björk som lyckades sno pole.

– Det hade varit kul med dubbelpole men det viktiga var att få med sig max poäng från Q1, konstaterade Ekblom. Det var väldigt tight med Thed i Q2. Nu är det bara att ladda om för två bra race.

Thed Björk kvalade in som trea i Q1, något han var missnöjd med och det blev en tändvätska inför Q2 där han säkrade pole i dagens första heat.
– Jag var arg och missnöjd med mig själv efter Q1 så det blev tändvätska för Q2, berättade Thed. Det är så oerhört tight mellan oss däruppe så det är viktigt att starta längst fram.

WestCoasts Fredrik Larsson var med i kampen om pole position med de båda Polestarförarna och tog en andraplats och en tredjeplats i de två kvalpassen. En punktering i slutet av Q1 ställde till det för hans kval.
– Punkteringen kom inte helt lägligt och förstörde det set däck vi tänkt använda, sa Fredrik. Annars tycker jag att vår kvalfart går åt rätt håll och bilen känns bra inför racen. Det kommer att bli väldigt tight och två stadsbetonade race ikväll.

Pole position i andra heatet gick än en gång till Erik Jonsson som kvalade in som tia i Q1.

Start för heat 1 är 19:00 ikväll och heat 2 startar 21:20.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och V8 Thunder Cars. Clio Cup och Formel Renault 1,6 har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Robin Nilsson
Informationsansvarig