Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing

Historiska segraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky klar för STCC 2019 med PWR Racing

2018 blev Mikaela Åhlin-Kottulinsky historisk som den första kvinna någonsin att vinna ett STCC-race tillsammans med PWR Racing och Cupra. Nu förlänger hon kontraktet med teamet och gör därmed sin tredje säsong i STCC under 2019. Utöver det färska kontraktet med PWR har Mikaela nyligen blivit uttagen till det svenska landslaget i racing.

– Jag är väldigt glad över det fortsatta förtroendet både från PWR och teamets partners. Förra säsongen var en av de bästa, om inte den bästa, i min karriär. Både personligt och resultatmässigt. Jag hittade tillbaka till min glädje för racing, mycket tack vare PWR och den atmosfär som finns inom teamet. Jag ser verkligen fram emot en ny säsong i STCC, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Mikaela som tidigare varit en del av det svenska utvecklingslandslaget får nu ta ett steg upp på stegen inför 2019. Ett kvitto på de framsteg hon gjort de senaste åren. Mikaela är fortfarande ensam kvinna i landslaget bland de som tävlar i racing, men hon hoppas att det ska se annorlunda ut i framtiden.

– Det är både kul och motiverande att få vara en del av det svenska landslaget. Speciellt med tanke på hur pass många talanger som finns inom svensk motorsport just nu. Sen hoppas jag verkligen att kunna inspirera fler tjejer att börja med motorsport, men kanske framförallt att fortsätta fightas med killarna högre upp i åldrarna. Inom en snar framtid ser jag gärna att jag har sällskap av många snabba tjejer både på banan och i landslaget, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

PWR Racing har sedan 2014 haft en kvinna på startlinjen i STCC varje säsong. Det har alltid varit en vision och ett uttalat mål hos grundarna Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg att öka andelen kvinnor i svensk racing.

– Det känns hedrande att Mikaela fortsätter att tävla med oss även 2019. Mikaela är en nyckelperson i PWR Racing, både på och utanför tävlingsbanan. Men framförallt är hon enormt viktig för svensk racing och det intresse vi hoppas kunna skapa bland unga tjejer. Både bland förare, mekaniker och ingenjörer, säger Daniel Haglöf, vd för PWR Racing.

Tillsammans med tidigare presenterade Robert Dahlgren kommer Mikaela att slåss om nya STCC-framgångar för PWR Racing – SEAT Dealer Team under STCC-säsongen 2019 som startar den fjärde maj på Ring Knutstorp i Skåne.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC och JTCC , som har JSM-status.