Prispallen i Rotax Max. Jesper Sjöberg i mitten, David Rehme till vänster och Rasmus Fridell till höger. Prins Carl Philip var prisutdelare. Foto: Jerry Karlgren

Rafflande fajter i prins Carl Philips Racingpokal

Hårda fajter, spänning och riktigt bra racing. Så kan Lidköping Open med prins Carl Philips Racingpokal sammanfattas. Tio lyckliga kartingtalanger belönades med prinsens egen pokal, en belöning som ger dem en unik möjlighet att testa framtida vägar inom motorsporten.
— Det är riktigt duktiga killar och tjejer som kör. Jag blir imponerad och glad, sade prins Carl Philip när han sammanfattade dagen.

I år var det klasserna KF Junior, Rotax Max samt KZ2 som omfattades av hela pokal-belöningen. Den innefattar annat en testdag i Formula STCC Nordic i Karlskoga senare i höst, en racinglicenskurs och en heldag på Riksidrottsförbundets utvecklingscenter på Bosön (ettan, tvåan och trean i respektive klass).

Alfred Nilsson (Tomelilla) vann KF Junior, knappa sekunden före Gabriel Nord (Jönköping).
— En extrem lättnad. Skönt att vinna den här tävlingen, sade Nilsson som är nykorad svensk mästare i klassen.
— Fantastiskt att först vinna SM och sedan här.

Gabriel Nord var nöjd med sin andraplats.
— Alfred var lite för snabb i dag, sade Nord och sammanfattade söndagen så här:
— Det har varit till och från. Det saknades fart i förfinalen men i finalen var det lite bättre, fast det räckte inte hela vägen. Annars var det en toppendag, sade han.

Daniel Andersson (Helsingborg) tog hand om tredjeplatsen.
— Trea är helt okej, sade Andersson som ett tag ledde finalen.
— Sedan gjorde jag en miss och de kom om mig. Jag tappade fäste i tre varv och då drog de ifrån, sade han.

Bekväm seger

I Rotax Max tog Jesper Sjöberg (Västerås) en ganska bekväm seger (2,4 sekunder). Men även om han skapade en lucka var det ingen lätt resa.
— Det är mycket adrenalin, man tar i mycket fast man är själv. Det är jobbigt men man vill såklart åka så fort som möjligt hela tiden, sade han och konstaterade:
—Det här var riktigt skönt, jag är jättenöjd.

Tvåan David Rehme (Järfälla) var även han nöjd med sin placering.
— En stabil dag, det hände inte så mycket. I förfinalen hade jag nästan farten att ta ”Jeppe” (Sjöberg) och jag låg tvåa men jag ville starta på insidan i final och jag lät Kalle Åstrand köra förbi. I finalen blev det lucka både framåt och bakåt, sade han.

Rasmus Fridell (Järfälla) var däremot inte nöjd med att bli trea. I lördagstävlingen (som inte ingick i prins Carl Philips Racingpokal) blev han påkörd och tvingades bryta.
— Man kan väl säga att en pallplats i dag är lite plåster på såren men jag hade hoppats på bättre, sade han.

Nöjd palltrio

I KZ2 tog Joel Johansson (Örebro) hem den finaste pokalen.

— Ett bra race men en riktigt dålig start från min sida, sade Johansson som stod i första led men halkade ner till fjärde plats i början.
— Det var bara att kämpa sig framåt, sade en mycket belåten segrare.

Alexander Dahlberg (Uddevalla) var nöjd med att bli tvåa
— Ett bra race. Det var tufft i början men sedan fick vi en lucka. Jag försökte hänga på Joel men han var lite för snabb i dag, sade han.

Linus Lagerström (Nyköping) tog sista pallplatsen, med en del stolpe in. Tidstillägg och tekniska problem för andra förare gjorde att han tjänade ett par placeringar på slutet.
— Jag körde mest för mig själv. Men jag är riktigt nöjd med körningen, det gick jäkligt bra, sade han.

Nästa generation Wernersson

I Junior 60-klassen var det en förare som blev belönad av prinsen, priset är en heldag på Bosön och medverkan på testdagen i Karlskoga (dock inte testkörning). Och det var heatsegraren Theo Wernersson (Lidköping) som fick priset.

— Det var lite krångligt i början men vi lyckades ta hem segern, sade elvaåringen vars morbror heter Andreas Wernersson, bland annat dubbel mästare i Renault Clio Cup och tidigare STCC-förare. Theo Wernersson säger att morbror Andreas är en av hans idoler.
— Nu är han det men jag hoppas det är tvärtom om tio år, sade han.

Många kommer vidare

Prins Carl Philip konstaterade att många av de tidigare pristagarna tagit sig vidare i karriären.
— Det är jätteroligt att konstatera att det faktiskt är 16 stycken av dem som kört i Formel STCC Nordic (tidigare Formel Renault 1,6), Renault Clio Cup och STCC. I år det tio tidigare pristagare som tävlar inom STCC-eventet i olika klasser. Det visar att det här fungerar, sade han.

Viktig satsning

STCC är en av medarrangörerna till prins Carl Philips Racingpokal och VD:n Jonas Lundin säger att det är en viktig satsning.
— Det här är ovärderligt. Dels att Carl Philip engagerar sig så som han gör, han är en fixstjärna och en stor förebild för alla ungdomar. Och vi (STCC) är här för att hitta de framtida stjärnorna i STCC och förhoppningsvis även i internationell racing. Vårt mål med det här är att hjälpa kartingungdomar vidare i karriären och jag tycker det här är bland det viktigaste vi har att göra under året, sade han.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och rallycrosserien RallyX. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i klasserna STCC , Clio Cup och Formel STCC Nordic har JSM-status. Övriga supportklasser i mästerskapet är Porsche Carrera Cup Scandinavia och Swedish GT.

Från 2014 driver STCC AB även RallyX, en rallycrosserie där klasserna Supercar och Supercar Lites har SM-status.

Micke Fransson
Presschef