RallyX On Ice premiär flyttas till Höljes 7 februari.

RallyX On Ice premiär flyttas till Höljes 7 februari.

Premiären av RallyX On Ice, som skulle avgjort i under SM-veckan i Örebro på söndag (1 februari), är inställd. Det är mildvädret som sätter stopp.

-Tyvärr har vi på grund utav det milda vädret inte fått den genomfrusning vi hoppats på i Örebro. Vädret rår vi tyvärr inte över men det är väldigt tråkigt att inte få visa upp RallyX On Ice under SM-Veckan, säger Jonas Lundin, vd på STCC AB, som själv var på plats i Örebro under tisdagen.

Premiären av RallyX On Ice, vinterserien för rallycrossbilar av typen Supercar Lites, kommer i stället att ske i nordvärmländska Höljes söndagen den 7 februari. Tävlingen kommer att arrangeras av Finnskoga MK, klubben som nyligen fick ta emot pris som 2014 års bästa VM-arrangör i rallycross.

Efter Höljes väntar en deltävling i Karlstad innan Åre kommer att stå som värd för finalen i mars månad.

Målet är att kunna köra tävlingen i Örebro vid ett senare tillfälle.

Den planerade SM-tävlingen i rally under SM-veckan i Örebro kommer att avgöras som planerat. Den körs på befintliga vägar, som sedan en längre tid preparerats för rally.

Vad är RallyX On Ice

RallyX On Ice är en vinterserie med rallycrossbilar av typen Supercar Lites. Det är enhetsbilar som byggs av Olsbergs MSE i samarbete med Avitas Motorsport. Bilarna är identiska och ger förarna lika förutsättningar för att kämpa om segern.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. I STCC:s evenemang ingår förutom huvudklassen STCC även Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, V8 Thunder Cars, Clio Cup och Formel Renault 1.6. Från 2014 driver STCC även RallyX där Supercar- och Supercar Lites-klasserna ingår.

Robin Nilsson
Informationsansvarig