Startskott för STCC på Solvalla 2012

Startskott för STCC på Solvalla 2012

Det första ”spadtaget” inför nästa års STCC-final på Solvalla i Stockholm är taget. Representanter för travbanan, STCC och Sport & Evenemang träffades under torsdagen på Solvalla för att sätta organisationen för projektet på plats.

– Vi ska göra detta till nästa års häftigaste arenaevenemang i Stockholm, säger Patrik Blomquist, marknadschef hos STCC AB. Tillsammans med Solvallas och Sport & Evenemangs expertis har vi en mycket kompetent organisation för att lyckas med det.

Sport & Evenemang, som har arrangerat STCC City Race i Göteborg de senaste fyra åren, tar med sig sina erfarenheter till Solvalla.

– Solvalla kommer att bli en spännande utmaning för oss där vi kommer att ha god hjälp av Solvallas egen organisation, säger Ebrahim Bojang, projektledare hos Sport & Evenemang. Skillnaden mot Göteborg är att här är restauranger och övriga faciliteter på plats – här ska vi på mycket kort tid anlägga själva banan vilket kommer att bli ett evenemang i sig.

För Solvalla innebär STCC-finalen att fler hästkrafter än någonsin tidigare kommer att gästa travbanan.

– Vi kommer att bidra med alla våra erfarenheter där Elitloppet är vårt största evenemang under året, säger Hans-Göran Johansson, marknadsansvarig på Solvalla. Travsporten har mycket gemensamt med motorsporten och STCC-finalen blir ett första steg för oss att vidga vårt evenemangsutbud i framtiden.

STCC-finalen 2012 kommer att köras på Solvalla den 21-22 september.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se