Teststart för två av toppteamen i STCC

Teststart för två av toppteamen i STCC

Med knappt en månad till STCC-premiär börjar det mullra ute på banorna.
Några av teamen i STCC har nämligen startat sina vårtester.
West Coast Racing och Biogas.se rapporterar idagarna från Falkenberg och Nürburgring.

Biogas.se kör i dagarna sina första test med den nya biogasdrivna bilen. På plats på tyska Nürburgring finns Fredrik Ekblom som under onsdagen fick sina första varv i bilen.
- Det kändes väldigt kul att få testa bilen, det har jag väntat på länge, säger han. Det här är en helt ny bil för mig. Nu blev det väl inte så många varv men så här inledningsvis tycker jag att det kändes bra. Chassiet känns solitt, men självklart har vi en del detaljer att slipa på under den närmaste tiden.
- När det gäller motorn trodde jag att den skulle vara som en diesel i karaktären, men så var det inte alls, säger han i ett pressmeddelande.

Testet på Nürburgring är första delen i slutfasen av ett projekt som pågått sedan i höstas. Nu ser teamchefen Tobias Johansson fram emot att bilarna ska tävla i skarp miljö på banorna hemma i Sverige.
- Testet har gett oss de besked vi ville ha och nu kan vi gå vidare med våra förberedelser inför premiären. En bonuseffekt vi märkt med biogasdriften är att det inte känns irriterat i ögonen när man varmkör bilen i depåboxen, säger han med ett leende.

De båda racingbilarna kommer att levereras till Sverige före påsk. Nästa gång de ska ut på bana är under STCC:s officiella test på Mantorp den 15 april - samma plats där STCC-premiären går av stapeln den 2 maj.

På hemmaplan har även BMW-teamet West Coast Racing rullat ut på hemmabanan Falkenberg. Nyförvärvet och den regerande mästaren Richard Göransson fick en första smak av sin nya BMW.
- Det var en fantastiskt fin dag för ett shake-down och det känns skönt att den 1 april vara igång med testerna, sa Richard. Vi fick bra indikationer på de nya Yokohama-däcken och det blev mycket intryck på kort tid. Det är lite grann som att börja om från början när man kommer till ett nytt team men jag tycker allting kändes kanon från start.

För Robin Rudholm börjar det bli vana att inleda försäsongstesterna på Falkenberg. Det här var dock Robins första chans att pröva de nya Yokohamadäcken och han var nöjd med en ovanligt smidig första testdag.
- Normalt brukar det alltid vara något som behöver justeras efter vintern men idag var det inga konstigheter alls, tyckte Robin. Allting var perfekt från början och det var en väldigt bra shake-down dag. Det känns kul att vara igång igen.

Richard och Robin åker nu vidare till Tyskland där de på lördag ska köra sitt första race för i år. Det är fyra-timmars VLN-race på Nordschleife som väntar där de ska köra en BMW 320 diesel för Schubert Motorsport.

Med vänlig hälsning/ With best regards
Mikael Sandberg

Östgötagatan 100